0
سبد خرید شما خالیست!
میتواند برای مشاهده محصولات بیشتر به صفحات زیر بروید

DWDM پسیو و اکتیو

DWDM به یک تکنولوژی مالتی پلکس نوری اشاره دارد که برای افزایش پهنای باند در شبکه­های فیبر موجود استفاده می­شود. DWDM با ترکیب و ارسال سیگنال­های مختلف به طور همزمان در طول موج­های مختلف بر روی یک فیبر کار می­کند که انتقال اطلاعات در فواصل طولانی را متحول کرده است. به طور کلی، DWDM را می­توان به DWDM پسیو و DWDM اکتیو تقسیم کرد. در این مقاله به تفاوت­ها و چگونگی انتخاب­ بین DWDM پسیو در مقابل نظیر اکتیو آن پرداخته می­ شود.

تفاوت DWDM پسیو و اکتیو

DWDM پسیو

در ابتدا و مهم‌تر از همه، سیستم­های DWDM پسیو هیچ المان اکتیوی ندارند. عملکرد خط فقط به دلیل بودجه نوری ترنسیورهای مورد استفاده است. هیچ تقویت کننده سیگنال نوری و ماژول­های جبران پراکندگی (DCM[1])در سیستم DWDM پسیو دیده نمی­شود. نکته جالب برای سیستم DWDM پسیو این است که ظرفیت کانال بالایی دارد و دارای پتانسیل خوبی برای گسترش است، اما مسافت ارسالی به بودجه نوری ترنسیورهای مورد استفاده محدود می­شود. سیستم DWDM پسیو معمولاً در شبکه­های شهری و خطوط ارتباطی پرسرعت با ظرفیت کانال بالا مورد استفاده قرار می­گیرد.

 لطفاً مقاله "مروری برتکنولوژی و مولفه های سیستم DWDM " را مطالعه بفرمایید.

DWDM اکتیو

سیستم‌های DWDM اکتیو معمولاً می‌توانند به عنوان یک سیستم مبتنی بر ترنسپوندر در نظر گرفته شوند که به انتقال مقادیر بالایی داده بین سایت‌ها در اتصالات درون یک مراکز داده کمک می‌کند. ترانسپوندر خروجی‌های فرمت سوئیچ SAN یا IP را معمولاً در فرمت موج کوتاه 850 نانومتری یا موج بلند 1310 نانومتری دریافت می‌کند و آنها را از طریق مبدل DWDM اپتیکال - الکتریکی-اپتیکال (OEO)تبدیل می‌کند. هنگام ایجاد شبکه­های DWDM دوربرد، چندین تقویت کننده EDFA به صورت متوالی در خط نصب می­شوند. تعداد تقویت کننده­ها در یک بخش محدود است و به نوع کابل نوری، تعداد کانال، نرخ انتقال داده هر کانال و مقدار مجاز OSNR بستگی دارد.

طول احتمالی خطوط هنگام استفاده از یک سیستم DWDM اکتیو نه تنها با تقویت کننده­های نوری نصب شده و مقدار OSNR بلکه با تأثیر پراکندگی رنگی[2] - اعوجاج امواج سیگنال ارسالی روی سیگنال­های ارسالی تعیین می­شود. در مرحله طراحی پروژه شبکه DWDM، مقادیر مجاز پراکندگی رنگی برای ترنسیورها باید در نظر گرفته شود و در صورت لزوم، ماژول­های جبران­ساز پراکندگی رنگی در خط گنجانده شود. DCM تضعیف اضافی را به خط وارد می­کند که منجر به کاهش طول بخش تقویت شده می­شود.

DWDM پسیو یا اکتیو؟ کدام را انتخاب کنیم؟

مزایا و معایب DWDM پسیو

مزایا و معایب DWDM اکتیو

DWDM پسیو در مقابل DWDM اکتیو؛ انتخاب معمولاً به چندین عامل بستگی دارد: الزامات مسافت ارسالی، مقیاس پذیری شبکه، نصب اولیه و مدیریت آینده و هزینه. اگر هیچ الزامات خاصی برای فواصل و ارتقاء شبکه در آینده وجود نداشته باشد، DWDM پسیو که راه­حل­های مطلوب کاربران و مقرون به صرفه را ارائه می­دهد برای کسانی که بودجه کمی دارند مناسب است. اگر برای برنامه‌های طولانی‌مدت و راحتی هنگام تغییر و به‌روزرسانی در آینده قابل پیش‌بینی لازم باشد، گزینه DWDM اکتیو ممکن است برای کسانی که نیاز به پهنای باند بالا دارند مناسب باشد. توجه داشته باشید که دانش فناوری اطلاعات برای پیکربندی در این نوع شرایط مورد نیاز است.

منبع

https://community.fs.com/blog/passive-dwdm-vs-active-dwdm.html

[1] Dispersion Compensation Module

[2] Chromatic Dispersion