0
سبد خرید شما خالیست!
میتواند برای مشاهده محصولات بیشتر به صفحات زیر بروید

آنچه در مورد ROADM نمی دانیم

یکی از اصول مهم شبکه‌های مخابراتی این است که شبکه ابزاری برای ارائه خدمتی به مردم می‌باشد. این ابزارها با توجه‌به نیازهای روزافزون استفاده از پهنای باند باید به‌صورت پویا و دینامیک به‌روزرسانی شوند. ازاین‌رو ما نیاز به ابزارهایی با سرعت عمل بالا و همچنین قابلیت برنامه‌ریزی توسط کاربر خواهیم داشت. یکی از مؤلفه‌های مهم ایجاد شبکه‌های تمام نوری پاسخ به این نیازها بوده است. آنچه امروز در شبکه‌ها به‌شدت در حال استفاده می‌باشد درواقع ساختاری قابل پیکربندی مجدد و دارای چندین جهت است که از آن‌ها به‌عنوان ROADM یاد می‌شود. از مهم‌ترین ویژگی‌هایROADMهااین است که می‌توان بدون تبدیل سیگنال نوری به حوزهٔ الکتریکال، یک یا چند طول‌موج مختلف نوری را استخراج یا در کنار دیگر سیگنال‌ها، طول‌موج جدیدی را Multiplex نمود.

واژه ROADM چیست؟

واژه ROADMمخفف کلمات Reconfigurable Optical Add-Drop Multiplexer به معنی مجتمع اپتیکال نوری باقابلیت افزودن و حذف کردن طول‌موج‌های مختلف نوری، بدون تبدیل سیگنال نوری به حوزه الکتریکال است.

در شکل زیر ساختار پایه‌یک ROADM دو‌جهته را مشاهده می‌کنید. طرز کار آن به این صورت است که سیگنال نوری که دارای چندین( λ ) لاندامختلف بوده از طرف ورودی West وارد ROADM شده و ازآنجا برای تفکیک سازی طول‌موج‌های مختلف وارد یک De-Multiplexerشده و سپس وارد ماژولی به نام Optical Switch می‌شود.

این ماژول قطعه‌ای قابل‌برنامه‌ریزی است. این امکان را به کاربر می‌دهد که بتواند سیگنال‌های نوری با طول‌موج‌های مختلف را بدون تبدیل به الکتریکال، اضافه یا پیاده‌سازی نماید.

دارای سه حالت است:

  1. سیگنال را از خود عبور می‌دهد.
  2. سیگنال را پیاده‌سازی می‌کند.
  3. ترافیک جدیدی را روی طول‌موج پیاده‌سازی شده ارسال می‌کند.

 لطفاً مقاله "نکاتی در مورد پورت SFP که باید بدانید" را مطالعه بفرمایید.

در صورت پیاده‌سازی سیگنال نوری کافی است که ترافیک پورت Drop را به یک مبدل Optical to Electrical Converter داده و سیگنال نوری را به الکتریکال تبدیل کنیم. برای Add کردن سیگنال نوری جدید کافی است روی همان طول‌موجی که از قبل پیاده‌سازی شده یا طول‌موجی که مشابه آن در سیستم استفاده‌نشده را به پورت Add ، وارد نموده تا ترافیک موردنظر ارسال گردد.

در مرحله بعد سیگنال وارد بلوکی بانام VOA(Optical Amplifier Variable) تقویت‌کننده متغیر نوری شده که هر طول‌موج را به‌صورت جداگانه بدون تبدیل آن به حوزه الکتریکال تقویت می‌کند. این تقویت‌کننده نوری وظیفه Power Monitoring And Control System را نیز بر عهده دارد تا بر روی هر طول‌موج به‌صورت جداگانه نظارت داشته و بتواند فیدبک مناسبی جهت مقدار تقویت برابر هر طول‌موج ارائه دهد.

در انتها برای اینکه به یک خروجی واحد برسیم نیاز به یک Multiplexer داریم که بتواند تمامی طول‌موج‌ها را بر روی یک یا چند Core کوپل کرده و ترافیک را به فواصل دورتر ارسال نماید.

در این مقاله شما با کلیات کارکرد ROADM آشنا شدید، در مقالات بعدی نحوه ساخت تجهیزات این فناوری، موردبررسی و تحلیل قرار خواهد گرفت.