0
سبد خرید شما خالیست!
میتواند برای مشاهده محصولات بیشتر به صفحات زیر بروید

آیا اسپلایس بهتر از فست کانکتور در نصب دراپ کابل FTTH است؟

وقتی‌که شبکه FTTH طراحی می‌شود، مهندس‌ها مجبور هستند یک‌راه‌حل صحیح در اتصالات دراپ کابل خود پیدا کنند. هم اسپلایس و هم کانکتور به‌طور وسیع در FTTH استفاده می‌شود. برای انتخاب اسپلایس یا کانکتور نکته مهم قابلیت شبکه، انعطاف‌پذیری و هزینه‌های پروژه FTTH می‌باشد. بنابراین اینکه کدام راه‌حل مناسب‌تر است را در ادامه می‌خوانیم.

اسپلایس

اسپلایس یک اتصال پایدار است و یک کانکتور اتصالی است که به‌راحتی با دست‌بسته و باز می‌شود. مزایای اسپلاس این است که یک عملکرد اپتیکال عالی را ارائه می‌دهد و می‌تواند اتصال را از خرابی و کثیفی و تلفات زیاد حفظ نماید. اگرچه این روش معایبی هم دارد. اگر مشترک FTTH تغیراتی داشته باشد مهندسین باید مجدد اسپلایس برای آن انجام دهند. برای همین فیبر به‌راحتی ممکن است خم‌شده و باعث افت زیاد شود. بنابراین عملکرد شبکه به مشکل خواهد خورد. علاوه بر این اسپلایس در سمت ONT نیاز به یک سینی برای نگهداری و حفاظت از آن می‌باشد.

انواع اسپلایس ها

فیوژن اسپلایسینگ و مکانیکال اسپلایسینگ دو نوع اسپلایس هستند. باید در نظر بگیرید کدام مدل مدنظر شماست و مناسب شما در پروژه هست.

اسپلایس فیوژنی اغلب در ساختارهای توزیعی شبکه مورداستفاده قرار می‌گیرد. وقتی در مورد فیوژن اسپلایسینگ صحبت می‌کنیم ناگزیر باید در مورد دستگاه فیوژن صحبت کنیم. این دستگاه، ابزار مناسبی است برای اسپلایس کردن کابل دراپ زیرا کیفیت بالا با تلفات کم را به ما می‌دهد. اما همه چی کاملاً پرفکت و عالی نیست. قبل از اینکه بخواهید دستگاه فیوژن بخرید به نکات زیر دقت کنید.

  • دستگاه فیوژن کمی گران هستند و معمولاً تا چندین هزار دلار می‌رسند.
  • دستگاه فیوژن نیاز به تکنسین آموزش‌دیده برای کار کردن با آن نیاز دارند.
  • دستگاه فیوژن نیاز به هزینه‌های اضافی نیروی کار جهت آماده‌سازی عملیات و اجرا و پایان کار می‌شود.
  • دستگاه فیوژن زمان نصب را افزایش می‌دهد زیرا نیاز به زمان برای گرم شدن دارد و کار با آن حساسیت بالایی دارد.

اسپلایسینگ مکانیکال

این روش در پروژه‌های نصب FTTH در بیشتر کشورهای شرقی استفاده می‌شود. اما در کشورهای آمریکایی خیلی مرسوم نیست زیرا بسیاری از کاربرها تصور می‌کنند این روش باعث خراب شدن شبکه می‌شود. بنابراین شما برای استفاده از این روش باید از فروشنده‌های قابل‌اعتماد متریال لازم را بخرید که کیفیت کار افت نکند و حداقل تلفات را داشته باشید. تست ها نشان داده اسپلاسینگ مکانیکال می‌تواند در مکان‌های بیرونی و داخلی هم کاربرد داشته باشد.

 لطفاً مقاله "مشاوره، طراحی و اجرای پروژه های FTTH/GPON" را مطالعه بفرمایید.

کانکتور

کانکتورها انعطاف‌پذیر هستند و آن‌ها می‌تواند باز و بسته شوند بدون اینکه به ابزاری نیاز باشد. آن‌ها قابل‌استفاده مجدد هستند. این کانکتورها امکان تست را در شبکه مهیا می‌کنند. در مقایسه با اسپلایس، قیمت کانکتور بیشتر است. بنابراین مهندسین باید در نظر بگیرند که با توجه به هزینه آیا باید کانکتور استفاده کنند یا نه؟

طبقه‌بندی کانکتورها

برای کانکتور دو نوع factory-terminated و field-terminated در بازار وجود دارند.

Factory-terminated

در این مدل کانکتور زدن در خود کارخانه انجام می‌شود. در این حالت کابل دراپ می‌تواند کیفیت بهتر و قابل‌اعتمادی را با تلفات کمتر داشته باشد.امتیازات دیگر این است که هزینه‌های نصب و نیروی انسانی کم می‌شود. اما چیزی که باید در نظر بگیرید این است که قیمت آن از کانکتورهایField-terminated بیشتر است. همچنین طول کابل از قبل ست می‌شود که حتماً مهندسین باید کابل با طول‌های متفاوت بخرند که حین نصب به مشکل نخورند. که این خود هزینه اضافی است.

Field-terminated

درروش Field-terminated ، ترمینال زدن فیبر در محل نصب انجام می‌شود.

این مدل کانکتورها شامل دو مدلfuse-on connector و mechanical connector می‌شوند.

کانکتورهای fuse-on از همان تکنولوژی فیوژن برای ارائه یک کاربری اپتیکال باکیفیت استفاده می‌کند. با توجه به اینکه عملیات اسپلایس داخل کانکتور انجام‌شده نیاز به کاست و سینی مخصوص ندارد. اگرچه ازنظر گران بودن تجهیزات و زمان نصب به فیوژن شباهت دارد.

کانکتورهای مکانیکال جایگزینی برای کانکتورهای فیوژنی هستند که می‌توان از آن در محل نصب استفاده کرد. این نوع کانکتور نیازی به برق و آموزش خاصی ندارد. شما می‌توانید ترمینال زدن فیبر را با آسان‌ترین و سریع‌ترین روش انجام دهید.

ترجمه : گروه مهندسی سپیتام