0
سبد خرید شما خالیست!
میتواند برای مشاهده محصولات بیشتر به صفحات زیر بروید

آیا شبکه فیبرنوری ارزانتر از کابل مسی است؟

در اینجا نگاهی کلی داریم به مقایسه فیبر نوری با کابل

پاسخ شگفت آور همراه با کمی نگاه نوآورانه به این مسئله این است: بله امکانش هست!

در واقع " همه میدانند فیبر بسیار گران است" اما نکته ای که در مقابل این باور قدیمی وتاریخ گذشته وجود دارد این است که به هیچ عنوان طرفداری از ساختار مسی سنتی در برابر جایگزینی ساده لینکهای فیبر نوری قابل مقایسه با هم نیستند.

یک طرح شبکه LAN کابل مسی بر اساس استاندارد EIA/TIA 568 طراحی و پیاده سازی می شود. در این استاندارد طول کابل در حالت افقی نباید از 90 متر از اتصالات هاب داخل رک بیشتر شود. هر رکی یک هاب دارد که نیاز به فضا، پاور، UPS و حتی ایر کاندیشن (AC) نصب و راه اندازی دارد. هر رکی دارای پچ پنل، پچ باکس و دیگر سخت افزارهای پسیو می باشد.

کابل کشی افقی به یک بک بون متصل می شود که بسته به پهنای باند و فاصله تجهیزات درنظر گرفته میشود. بک بون مانند ستون فقرات ، تمام هاب ها را به یک مرکز ارتباطی که معمولا رک مخابراتی اصلی نامیده میشود، متصل می کند که در آن شبکه به طور کامل اداره می شود .

کسانی که طرفدار کابل مسی هستند، در مقایسه فیبر با مس عنوان می کنند اگرچه کابل کشی بستر فیبر نوری ممکن است که مقدار کمی گرانتر از کابل Cat5e باشد، اما شبکه الکترونیکی تجهیزات فیبر نوری بسیار گرانتر است و آن را غیر اقتصادی میکند.

 لطفاً مقاله "مقایسه کابل های فیبر نوری، زوج سیم به هم تابیده و کواکسیال" را مطالعه بفرمایید.


در واقع این یک مقایسه کاملا اشتباه است، زیرا شما با فیبر نوری هرگز محدودیت 90 متری نخواهید داشت. بوسیله فیبر شما نیاز به افقی کار کردن و لینکهای بک بون نخواهید داشت و شما حتی نیاز به رک مخابراتی هم ندارید! شما فقط به یک لینک (فرستنده و گیرنده فیبر نوری ) و یک فیبر مستقیم از سایت به رک مخابراتی احتیاج دارید.

شما نیاز به پاوراصلی و پاور بک آپ برای هاب ندارید، نیاز به زمین برای دیتا، رک و فضا برای انها و نصب و نگهداری و تهویه مطبوع برای گرفتن گرمای دستگاهها ندارید.

در واقع با فیبر شما یک پچ پنل پسیو برای اتصال کابلهای روی میز به کابل بک بون دارید.

بنابراین چقدر شبکه کابل مسی هزینه بیشتری دارد؟ نصب های متفاوت با عملکرد های متفاوت که در یک مقایسه واقع بینانه نشان میدهد یک شبکه تماما فیبر نوری معمولا هم قیمت و یا حتی ارزانتر تمام میشود!

شما چه دیدگاهی از قیمت سیم کشی رکها دارید؟ UPS ، زمین دیتا، تهویه مطبوع (حتی در زمستان بخاطر دمای بالایی که تجهیزات الکترونیکی در سرعت بالا از خود تولید میکنند) و فضای مورد نیاز برای این تجهزیات بسیار گران تمام میشود.

Conditioned UPS Power $500-5000
Data Ground $500-1500
(!HVAC $250-5000 (+you nead year round AC
!Floor space: $100-200/sq ft for 50-100 sq, ft. or more


این قیمتها عموما بیشتر از قیمت تمام شده با معماری فیبر نوری است.

به نظر می رسد اگر واقعیت داشته باشد بسیار عالی است. یکی از پیچیده ترین تاسیسات شبکه ، موزه گتی در لس آنجلس، حدود 4,000,000 دلار با اجرای شبکه فیبر صرفه جویی شد. آری درست است 4 میلیون دلار! بر طبق محاسبات به عمل آمده در صورت استفاده از شبکه مسی، آنها نیاز به ساخت 55 رک مخابراتی در موزه به همراه هاب و پاور و ... داشتند. قیمت هر رک 73000 دلار تخمین زده شد. اما با شبکه فیبر نوری انها فقط به یک رک نیاز داشتند. این به معنی صرفه جویی در مقدار زیادی پول است ( هزینه فضا برای شبکه و Researchers و ... در محاسبات لحاظ نشده است).

نکته مهم دیگر در شبکه ها ضریب اطمینان و قابلیت آن است. همه ما از ایمن بودن فیبر در مقابل نویز الکتریکال اطلاع داریم.

مطلب دیگر اینکه با یک شبکه فیبر شما فقط نیمی از بسیار قطعات الکترونیکی را دارید که باید برای آنها نگران باشید چون شما از شر هاب ها خلاص شده اید. این بدان معناست که تنها نیمی از بسیار قطعات و تجهیزات می توانند خراب شوند. بنابراین یک شبکه فیبر نوری 2 برابر بیشتر دارای ضریب اطمینان و قابلیت است. و از آنجا که همه قطعات الکترونیکی اصلی در یک مکان وجود دارد، مدیریت و عیب یابی آن بسیار آسانتر و کم هزینه تر خواهد بود.

اینک ما، فیبرنوری برتر و اقتصادی را داریم، اما هنوز نمیدانیم که فیبر چه مزیت بزرگی را در هنگام توسعه شبکه برای ما دارد در مقایسه با پیچیدگی توسعه شبکه مسی!

به تازگی کمیته استاندارد بین المللی استاندارد TSB-72 را تصویب نموده است که در آن راه حل های مبتنی بر فیبر نوری را برتر دانسته است. شما براحتی می توانید به مشتریان خود بگویید که یک شبکه فیبر نوری 568 استاندارد را پوشش می دهد و همین طور مقدار زیادی از پولشان را صرفه جویی میکند.