0
سبد خرید شما خالیست!
میتواند برای مشاهده محصولات بیشتر به صفحات زیر بروید

تعریف شبکه (همراه با آموزش تصویری)

شبکه کامپیوتری چیست:
تعریف :

شبکه‌ های کامپیوتری مجموعه ‌ای از کامپیوترهای مستقل متصل به یکدیگرند که با یکدیگر ارتباط داشته و تبادل داده می‌کنند. مستقل بودن کامپیوترها بدین معناست که هر کدام دارای واحدهای کنترلی و پردازشی مجزا بوده و بود و نبود یکی بر دیگری تاثیرگذار نیست .

متصل بودن کامپیوترها یعنی از طریق یک رسانه فیزیکی مانند کابل، فیبر نوری، ماهواره ‌ها و ... به هم وصل می‌باشند. دو شرط فوق شروط لازم برای ایجاد یک شبکه کامپیوتری می‌باشند اما شرط کافی برای تشکیل یک شبکه کامپیوتری داشتن ارتباط و تبادل داده بین کامپیوترهاست .

این موضوع در بین متخصصین قلمرو شبکه مورد بحث است که آیا دو رایانه که با استفاده از نوعی از رسانه ارتباطی به یکدیگر متصل شده‌اند تشکیل یک شبکه می‌ دهند. در این باره بعضی مطالعات می گویند که یک شبکه نیازمند دست کم ۳ رایانه متصل به هم است. یکی از این منابع با عنوان «ارتباطات راه دور: واژه‌ نامه اصطلاحات ارتباطات راه دور»، یک شبکه رایانه ای را این طور تعریف می کند: «شبکه ای از گره ‌های پردازشگر دیتا که جهت ارتباطات دیتا به یکدیگر متصل شده اند». در همین سند عبارت «شبکه» این طور تعریف شده‌ است: «اتصال سه با چند نهاد ارتباطی». رایانه‌ ای که به وسیله ‌ای غیر رایانه ‌ای متصل شده‌است (به عنوان نمونه از طریق ارتباط «اترنت» به یک پرینتر متصل شده‌است) ممکن است که یک شبکه رایانه ‌ای به حساب آید، اگرچه این نوشتار به این نوع پیکربندی نمی‌پردازد .

این نوشتار از تعاریفی استفاده می کند که به دو یا چند رایانه متصل به هم نیازمند است تا تشکیل یک شبکه را بدهد. در مورد تعداد بیشتری رایانه که به هم متصل هستند عموماً توابع پایه ‌ای مشترکی دیده می‌ شود. از این بابت برای آنکه شبکه ای به وظیفه ‌اش عمل کند، سه نیاز اولیه بایستی فراهم گردد، «اتصالات»، «ارتباطات» و «خدمات». اتصالات به بستر سخت ‌افزاری اشاره دارد، ارتباطات به روشی اشاره می کند که بواسطه آن وسایل با یکدیگر صحبت کنند و خدمات آنهایی هستند که برای بقیه اعضای شبکه به اشتراک گذاشته شده اند.

هدف :
شبکه‌ های رایانه‌ ای را می‌توان برای اهداف مختلف استفاده کرد :
- تسهیل ارتباطات

- اشتراک گذاری سخت افزارها

- اشتراک گذاری پرونده‌ ها، داده ‌ها و اطلاعات

- اشتراک گذاری نرم افزارها

دسته بندی شبکه ‌های رایانه ‌ای :
فهرست زیر، دسته ‌های شبکه ‌های رایانه ‌ای را نشان می‌دهد.

بر اساس نوع اتصال :
شبکه‌ های رایانه ‌ای را می‌ توان با توجه به تکنولوژی سخت افزاری و یا نرم افزاری که برای اتصال دستگاه ‌های افراد در شبکه استفاده می شود، دسته بندی کرد؛ مانند فیبر نوری، اترنت، شبکه محلی بی‌ سیم، HomePNA ، ارتباط خط نیرو یا G.hn.

اترنت با استفاده از سیم کشی فیزیکی دستگاه ‌ها را به هم متصل می‌کند. دستگاه‌ های مستقر معمول شامل هاب‌ ها، سوئیچ ‌ها، پل ‌ها و یا مسیریاب ‌ها هستند .

تکنولوژی شبکه بی‌سیم برای اتصال دستگاه ‌ها، بدون استفاده از سیم کشی طراحی شده ‌است. این دستگاه ‌ها از امواج رادیویی یا سیگنالهای مادون قرمز به عنوان رسانه انتقال استفاده می‌کنند .

فناوری ITU-T G.hn از سیم کشی موجود در منازل (کابل هم ‌محور، خطوط تلفن و خطوط برق) برای ایجاد یک شبکه محلی پر سرعت (تا۱ گیگا بیت در ثانیه) استفاده می‌کند.

بر اساس تکنولوژی سیم کشی :
- زوج به‌ هم تابیده

- کابل هم ‌محور

- فیبر نوری

بر اساس تکنولوژی بی سیم :
- ریزموج (مایکروویو) زمینی

- ماهواره‌ های ارتباطی

- شبکه‌ های محلی بی سیم

- ارتباطات فروسرخ

بر اساس اندازه :
ممکن است شبکه‌ های رایانه ‌ای بر اساس اندازه یا گستردگی ناحیه‌ ای که شبکه پوشش می‌دهد طبقه‌ بندی شوند. برای نمونه «شبکه شخصی» (PAN) ، «شبکه محلی» (LAN) ، «شبکه دانشگاهی» (CAN) ، «شبکه کلان‌شهری» (MAN) یا «شبکه گسترده» (WAN) .

بر اساس لایه شبکه :
ممکن است شبکه ‌های رایانه ‌ای مطابق مدلهای مرجع پایه ‌ای که در صنعت به عنوان استاندارد شناخته می ‌شوند مانند «مدل مرجع ۷ لایه »OSI و «مدل ۴ لایه TCP/IP »، بر اساس نوع «لایه شبکه»ای که در آن عمل می‌کنند طبقه‌ بندی شوند .

بر اساس معماری کاربری :
ممکن است شبکه ‌های رایانه‌ ای بر اساس معماری کاربری که بین اعضای شبکه وجود دارد طبقه‌ بندی شود، برای نمونه معماری ‌های Active Networking ، «مشتری-خدمتگذار» (Client-Server) و «همتا به همتا» Peer-to-Peer (گروه کاری).

بر اساس همبندی (توپولوژی) :
ممکن است شبکه‌ های رایانه‌ ای بر اساس نوع همبندی شبکه طبقه ‌بندی شوند مانند:«شبکه باس» (Bus) ، «شبکه ستاره» (Star ) ، «شبکه حلقه ‌ای» (Ring) ، «شبکه توری» (Mesh) ، «شبکه ستاره-باس» (Star-Bus) ، «شبکه درختی» (Tree) یا «شبکه سلسله مراتبی» (Hierarchical) و ترکیبی و غیره .

شبکه متصل (Internetwork ) :
1- شبکه داخلی یا اینترانت (Intranet)

2- شبکه خارجی یا اکسترانت (Extranet)

3- شبکه ‌اینترنت (Internet )

شبکه داخلی (Intranet ) :
یک «شبکه داخلی» مجموعه ‌ای از شبکه ‌های متصل به هم می‌ باشد که از قرارداد ‎IP و ابزارهای مبتنی بر IP مانند «مرورگران وب» استفاده می‌کند و معمولاً زیر نظر یک نهاد مدیریتی کنترل می ‌شود. این نهاد مدیریتی «شبکه داخلی» را نسبت به باقی قسمت‌ های دنیا محصور می‌کند و به کاربران خاصی اجازه ورود به این شبکه را می ‌دهد. به طور معمول‌ تر شبکه درونی یک شرکت یا دیگر شرکت‌ ها «شبکه داخلی» می‌باشد. به طور مثال شبکه ملی در ایران نوعی از شبکه ‌های داخلی(اینترانت) می ‌باشد .

شبکه خارجی (Extranet ) :
یک «شبکه خارجی» یک «شبکه» یا یک «شبکه متصل» است که به لحاظ قلمرو محدود به یک سازمان یا نهاد است ولی همچنین شامل اتصالات محدود به شبکه‌ های متعلق به یک یا چند سازمان یا نهاد دیگر است که معمولاً ولی نه همیشه قابل اعتماد هستند. برای نمونه مشتریان یک شرکت ممکن است که دسترسی به بخش‌ هایی از «شبکه داخلی» آن شرکت داشته باشند که بدین ترتیب یک «شبکه خارجی» درست می‌شود، چراکه از نقطه‌ نظر امنیتی این مشتریان برای شبکه قابل اعتماد به نظر نمی‌رسند.

شبکه اینترنت (Internet ) :
شبکه ویژه ‌ای از شبکه‌ ها که حاصل اتصالات داخلی شبکه ‌های دولتی، دانشگاهی، عمومی و خصوصی در سرتاسر دنیا است. این شبکه بر اساس شبکه اولیه ‌ای کار می‌کند که «آرپانت» (ARPANET) نام داشت و به‌ وسیله موسسه «آرپا» (ARPA)که وابسته به «وزارت دفاع ایالات متحده آمریکا» است ایجاد شد. همچنین منزلگاهی برای «وب جهان‌گستر» (WWW) است. در لاتین واژه Internet‎ برای نامیدن آن بکار می‌رود که برای اشتباه نشدن با معنی عام واژه «شبکه متصل» حرف اول را بزرگ می ‌نویسند .

اجزای اصلی سخت ‌افزاری :
همه شبکه ‌ها از اجزای سخت ‌افزاری پایه ‌ای تشکیل شده ‌اند تا گره‌ های شبکه را به یکدیگر متصل کنند، مانند «کارت ‌های شبکه»، «تکرارگر»ها، «هاب»ها، «پل»ها، «راهگزین»ها و «مسیریاب»ها. علاوه بر این، بعضی روشها برای اتصال این اجزای سخت ‌افزاری لازم است که معمولاً از کابلهای الکتریکی استفاده می‌شود (از همه رایجتر «کابل رده ۵» (کابل Cat5 ) است)، و کمتر از آنها، ارتباطات میکروویو (مانند آی‌تریپل‌ئی ۸۰۲٫۱۱) و («کابل فیبر نوری» Optical Fiber Cable ) بکار می‌روند.

چگونه دو کامپیوتر را با کابل USB به یکدیگر متصل کنیم؟
1ـ یک کابل USBــ USB بخرید.
اولین مرحله برای اتصال دو کامپیوتر از طریق USB پیدا کردن کابل USBــ USB است در این مرحله باید بسیار دقت کنید. شما به نوعی کابل احتیاج دارید که اصطلاحاً به آن Bridge یا کابل شبکه USB می گویند. این بدان معناست که در این کابل قابلیت اتصال دو کامپیوتر وجود دارد.


شکل 1: کابل USB-USB

در این کابلها یک مدار الکتریکی واسط وجود دارد و دو سر کابل دارای سوکت نوع A است. شما می توانید کابلی بخرید که چیپ Bridge آن USB1.1 با سرعت 12 Mb بر ثانیه یا USB2.0 با سرعت 480 Mb بر ثانیه باشد البته USB2.0 سرعت آن به مراتب بیشتر است. به خاطر داشته باشید شبکه های اترنت دارای استاندارد 100 Mb بر ثانیه هستند.


شکل 2 : مدار الکتریکی واسط

2ـ نصب
بعد از اینکه کابل را بدست آوردید می توانید آن را متصل کنید. اولین کاری که باید بکنید نصب نرم افزار یا درایور کابل است.
بیشتر کابل ها 2 مود را پشتیبانی می کنند:
1ـ link mode : در این حالت می توانید به آزادی فایل ها را بین دو کامپیوتر کپی کنید.

2ـ network mode : در این حالت فقط کپی کردن فایل نیست که می توانید انجام دهید، بلکه می توانید فولدرها، پرینترها و ارتباط اینترنتی را هم به طور اشتراکی استفاده کنید.

3ـ شروع به استفاده از اتصال خود کنید .

اگر از کابل خود در حالت لینک (link mode ) استفاده کنید. به سادگی به برنامه ای که همراه نرم افزار کابل است دست پیدا می کنید و می توانید فایل های خود را انتقال دهید.

اگر از کابل خود در حالت شبکه (network mode ) استفاده می کنید. باید کارهای زیر را انجام دهید.

ــ وارد قسمت network connection شوید.آدپترهای شبکه که متصل هستند را می بینید .

ــ اکنون بر روی آدپتری که کامپیوتر شما را به اینترنت متصل می کند راست کلیک کنید .

گزینه properties را انتخاب کنید. در برگه Advanced برای گزینه Allow other network users to connect through this computers Internet connection. یک علامت تیک قرار دهید .

ــ بعد از اینکه این کارها را انجام دادید کامپیوتر خود را restart کنید. اکنون کامپیوتر دیگر هم می تواند به اینترنت متصل شود .

شاید استفاده از هاب برای دو کامپیوتر کار مطمئن تری به نظر برسد ولی باید پول بیشتری هم خرج کنید به هر حال تصمیم با شماست.

راه اندازی یک شبکه خانگی وبه اشتراک گذاری پرینتروفایل ها :

تجهیزات مورد نیاز :
قبل از هر چیز باید کامپیوترها در یک بستر ارتباطی مناسب و با رعایت استانداردهای مربوطه با هم ارتباط برقرار نمایند. به نحوه همبندی کامپیوترها توپولوژی گویند.

همانطور که قبلا نیز اشاره شد ، توپولوژی انتخابی ما در این مقاله از نوع ستاره ای و نوع بستر آن کابل می باشد . پس به یکسری کانکتور و کابل مخصوص این نوع توپولوژی نیاز دارید. در اینجا فرض می کنیم شبکه محلی ما دارای10 کامپیوتر است. در این صورت تجهیزات زیر موردنیاز است

ـ تعداد 10 کامپیوتر که می تواند یکی از سیستم عامل های ,موجود روی آن نصب شده باشد .

ـ 20 عدد کانکتور یا سر سیم RJ-45 . به ازای هر کامپیوتر 2 عدد سرسیم نیاز است.


شکل 3 : نمونه ای از یک کانکتور RJ-45

ـ پریز دیواری ( Keystone ) به تعداد کامپیوترهای موجود ( بستگی به طراحی کابل کشی دارد. این موضوع در ادامه توضیح داده می‌شود . )


شکل 4 : نمونه ای از یک Keystone

نکته : در صورتیکه از پریز دیواری استفاده شود ، تعداد سرسیم (کانکتور RJ-45 ) باید سه برابر تعداد کامپیوتر ها باشد.

ـ یک دستگاه با سرعت 100Mb/s . هاب و سوئیچ های موجود در بازار 5 ، 8 ، 16 و 32 پورت می باشند.

برای این مثال، ما نیاز به یک هاب یا سوئیچ 16 پورت داریم .

ـ یک دستگاه Crimping Tools یا آچار شبکه


شکل 5 : نمایی از یک هاب 8 پورت و آچار شبکه

ـ کابل UTP از نوع CAT5e به مقدار مورد نیاز. ارتباط بین هر کامپیوتر و هاب از طریق کابل بر قرار می شود. مقدار کابل مورد نیاز برابر است با مجموع فاصله هر کامپیوتر با هاب.


شکل 6: نمایی از کابل شبکه

ـ کارت شبکه PCI به تعداد کامپیوترهای موجود

نصب درایور کارت شبکه :
اولین قدم نصب کارت شبکه کامپیوترها می ‌باشد. ابتدا سیستم ‌ها را باز کرده سپس کارت ‌های شبکه را داخل اسلات ‌های PCI جا بزنید. پس از نصب ، سیستم را روشن و درایور کارت شبکه را نصب نمایید. بعضی از مادربردها دارای کارت شبکه Onboard می ‌باشد و نصب درایور آنها توسط سی دی مادربرد انجام می‌گیرد.

ساخت کابل های رابط و برقراری اتصالات فیزیکی :
برای ساخت کابل های ارتباطی به چندین عدد سوکت یا کانکتور RJ45 و چندین مترکابل نیاز است. ارتباط میان کامپیوترها با دستگاه هاب به دو طریق میتواند صورت گیرد:

اتصال مستقیم هاب به کامپیوتر :
در این روش که راحت ترین روش می ‌باشد ، هاب بصورت مستقیم توسط کابل به کامپیوتر متصل می شود. نام این نوع کابل ‌ها ، کابل مستقیم است. در کابل مستقیم سیم های وارد شده به دو سوکت RJ45 که در دو طرف کابل زده می شود ازیک یا چند استاندارد پیروی می‌کند.ترتیب رشته سیم ها برای دو سوکت در این روش مطابق جدول 1 می باشد. توجه داشته باشید که ترتیب رشته ها برای حالتی که زبانه سوکت به سمت پایین ومحل ورود رشته سیم ها از روبرو قرار دارد می باشد. سوکت را همانطور که درشکل 3 نشان داده شده است نگه دارید و به ترتیب کابل شماره 1 ( یعنی سیم سفید نارنجی ) به پایه سمت چپ ، کابل شماره 2 یعنی نارنجی به پایه شماره 2و ... وارد می شود. دقت نمایید تا رشته ها تا انتها به داخل سوکت فرو رفته باشند سپس بوسیله آچار مخصوص همین کار ، آن را پرس نمایید. ( نتیجه را درشکل 7 ببینید . )

در این مثال فرض براین است که کابل CAT5e که دو سر آن طبق جدول 1سوکت RJ45 خورده است، دستگاه کامپیوتر را مستقیم به هاب متصل می کند.


جدول 1


شکل 7 : روش قرار گرفتن سیم ها در سوکت

درصورتیکه می خواهید شبکه تان با کم ترین هزینه برپا گردد و مطمئن هستید محل کامپیوترها را زیاد تغییر نمی دهید این روش راحترین روش و مقرون به صرفه است.

اتصال هاب به پریز و پریز به کامپیوتر: در این روش مسیر هاب به کامپیوتر به دو قطعه تقسیم شده است.

الف ) هاب به :Keystone قسمت داخلی پریز که کابل به آن وصل می شود کیستون نام دارد. به یک سر کابل، کانکتور RJ45 با همان سیم بندی استاندارد 568b) )مانند روش قبل پرس وبه هاب متصل می کنیم و سر دیگر به کیستون که توسط یک پریز روی دیوار قرارمی گیرد متصل می شود. طریقه اتصال کابل به کیستون نیز طبق استاندارد (568b) که روی کیستون نیز چاپ شده است، صورت می گیرد .

ب ) اتصال کامپیوتر به کیستون : برای این کار کافی است یک کابل مستقیم ( مانند روش اول ) اما کوتاه و به اندازه بین کامپیوتر و پریز دیواری ساخته شود . یک طرف آن به کارت شبکه وطرف دیگر به پریز دیواری که کیستون داخل آن قرار دارد زده می شود .

مزیت این روش ، امکان تغییر محل کامپیوتر می باشد.چون با تعویض کابل رابط بین کامپیوتر و کیستون می توانید این کار را به راحتی و بدون هیج محدودیتی انجام دهید .

یکی از این دو روش را انتخاب و کامپیوترها را به هاب متصل نمایید.

چند نکته :
هاب هیچ مدیریت و تنظیمی نیاز ندارد فقط کافی است کابل های شبکه کامپیوترها را از یک طرف به هاب و از طرف دیگر به کارت شبکه وصل کرده وسپس هاب را روشن نمایید تا چراغ سبز رنگ روی کارت شبکه و چراغ متناظر باپورت مربوطه روی هاب روشن شود .

ـ با انجام مراحل فوق یک آیکون شبکه مطابق شکل 8 روی نوار وظیفه کنار ساعت نمایان می شود.


شکل8 : ایجاد آیکون شبکه در نوار وظیفه

ـ برای اینکه کابل ها روی زمین پخش نشود و کار بصورت شسته رفته صورت گیرد می‌توانید کابل ‌های شبکه را که بین کامپیوتر و هاب و یا بین کیستون و هاب کشیده اید داخل داکت قرار دهید. داکت روکش پلاستیکی یا فلزی است که کابل‌ های تلفن و شبکه می تواند داخل آن قرار گیرد. داکت ها در اندازه هایی متفاوتی وجود دارد .

تااینجا مراحل فیزیکی و سخت افزاری کار تمام شده است و درصد زیادی از کارانجام شده است. از این پس به تنظیمات نرم‌افزاری می پردازیم.

انجام تنظیمات TCP / IP :

همانطورکه می دانید برای اینکه سیستم در یک شبکه بتواند با کامپیوترهای دیگرارتباط برقرار کند باید یک عدد منحصربفرد به نام آی پی آدرس ( IP Address )داشته باشد. برای تخصیص IP به یک کامپیوتر در شبکه 3 روش متداول وجود داردکه عبارتند از :

ـ تخصیص IP توسط DHCP

ـ تخصیص IP به روش APIPA ( Automatic Private IP Addressing )

ـ تخصیص IP بصورت دستی ( Manual )

در این مقاله روش سوم مورد نظر ما میباشد. در ادامه می خواهیم بصورت دستی بر روی تک تک کامپیوترهای موجود درشبکه IP تنظیم نماییم .

برای تنظیم دستی مراحل زیر را انجام دهید

ـ به کنترل پانل بروید .

ـ گزینه Network Connections را بازکنید .

ـ گزینه Local Area Connection را دوبار کلیک کنید تا پنجره

Local Area Connection Setting باز شود .

ـ از پایین این پنجره دکمه Properties را بزنید تا پنجره Local Area Connection Properties باز شود .

ـ مطابق شکل 9 در این صفحه ضمن زدن دو تیک پایین صفحه ، گزینه Internet Protocol را انتخاب نمایید .


شکل 9: تنظیمات اینترنت

ـ مطابق شکل 10 در صفحه Internet Protocol ( TCP / IP ) Properties در قسمت

IP Address برای هر ماشین یک IP تنظیم نمایید. در قسمت Subnet Mask تمام ماشین ها عدد 255.255.255.0 را وارد کنید .


شکل10: تنظیم IP برای هر کامپیوتر

دقت نمایید اعداد باید منحصربفرد باشد. پیشنهاد می شود از آی پی آدرس192.168.0.1 شروع شود و بعنوان مثال اگر 12 کامپیوتر در شبکه دارید به آخرین کامپیوتر آی پی آدرس 192.168.0.12 را اختصاص دهید.

تنظیم نام کامپیوتر و نامWorkgroup :

بعد از تنظیم IP Address ها لازم است کارهای زیر را نیز انجام دهید:

ـ انتخاب نام برای کامپیوترها ( Computer Name ) : یعنی همه کامپیوترهای موجود در شبکه باید یک نام منحصربفرد برای خود داشته باشند.

ـ انتخاب یک نام برای Workgroup : به دلیل اینکه شبکه ‌ای که در این مثال به آن اشاره شده از نوع Peer to Peer یا Workgroup ای می باشد لازم است یک نام برای Workgroup نیز تعیین گردد. نام Workgroup می‌تواند نام شرکت یااداره یا مخفف آنها باشد.

برای این دو پارامتر روی تک تک کامپیوترها مراحل زیر را انجام دهید:

ـ روی My Computer راست کلیک کنید و گزینه Properties را بزنید .

ـ به قسمت Computer Name بروید .

ـ در این صفحه گزینه Change را بزنید .

ـمطابق شکل 11در قسمت Computer Name نامی متناسب با وظیفه یا بخشی که کامپیوتر در آن قرار دارد را وارد نمایید و در قسمت Workgroup نامی که برای Workgroup تعیین نموده‌اید را وارد نمایید. توجه داشته باشید که نامWorkgroup باید برای همه کامپیوترها یکی باشد.


شکل11: وارد کردن نام برای Workgroup

همانطور که می‌دانید شبکه از نوع دامنه یا Domain نیز وجود دارد که تفاوت هایی با نوع Workgroup دارند. برای راه اندازی شبکه از نوع دامنه باید ابتدا سیستم عاملی مانند ویندوز 2000یا ویندوز 2003 و اکتیودایرکتوری روی یکی از سیستم‌ها نصب شود .

تست ارتباطات شبکه با دستورPing :

هم اکنون تا حدودی تنظیمات سخت ‌افزاری و نرم ‌افزاری که لازم است انجام شودکامل شده است. برای تست کارهایی که انجام داده‌ ایم لازم است شبکه را ازلحاظ اتصالات و ارتباطات تست نماییم.

نگران نباشید نیاز به دستگاه خاصی نیست. فقط با چند دستور می توان فهمید که ارتباط کامپیوترها باهم برقراراست یا خیر.

اما یک بار دیگر و بصورت گذرا کارهایمان را مرور می کنیم.

ـ کارت شبکه روی سیستم نصب گردید.

ـ‌ کابل‌های رابط بین کامپیوترها ساخته شد .

ـ ارتباطات بین هاب و کامپیوترها برقرار گردید .

ـ در تنظیمات مربوط TCP / IP برای هرکامپیوتر یک IP Address در نظر گرفته شده است .

اما برای تست می توان از یکی از دستورات مشهور TCP / IP استفاده نمایید. بادستور Ping می توانید ارتباط بین دو کامپیوتر را تست نمایید .

بعنوان مثال می‌خواهیم ارتباط سیستم خود را با کامپیوتری که IP آن 192.168.0.1است را تست کنیم . برای این منظور مراحل زیر را انجام دهید :

ـ از منوی Start منوی Run را باز کنید .

ـ در آنجا دستور cmd را تایپ و اجرا نمایید .

ـمطابق شکل12 دستور Ping 192.168.0.1 را اجرا نمایید. این دستور یک Packetبرای کامپیوتر با آی پی 192.168.0.1 ارسال می کند. اگر آن کامپیوتر در شبکه وجود داشته باشد و تمام تنظیمات سخت ‌افزاری و نرم‌ افزاری به درستی انجام شده باشد مطابق شکل 12 پیغام Reply from 192.168.0.1 …. برای شما ارسال می‌شود .


شکل12: کد تنظیمات درست در صفحه RUN

درصورتیکه کامپیوتر مقصد داخل شبکه نباشد یا ارتباط آن به هر دلیل با شبکه قطع باشد پیغام Request timed out را خواهید گرفت. ( به شکل 13 دقت نمایید. )


شکل13: کد تنظیمات غلط در صفحه RUN

حال با توجه به تست ‌های فوق و فرض این مطلب که همه کارهای فوق با موفقیت انجام شده است می توانید از مزایای شبکه مانند Share کردن چاپگر و فایل و فولدرمی باشد استفاده نمایید .

Shareکردن فولدر و درایوهای کامپیوترها برای یکدیگر یکی از استفاده‌ هایی که امروزه از شبکه می‌شود به اشتراک گذاشتن (Share کردن) فایل ، فولدر وحتی درایوهای یک کامپیوتر برای استفاده دیگر کامپیوترهای موجود در شبکه است. در اینجا برای نشان دادن نحوه به اشتراک گذاشتن فایل ، فولدر و حتی یک درایو به مثال زیر توجه نمایید. لازم به ذکر است که مثال زیر را برای فایل ، فولدر و درایو می‌توانید انجام دهید.

فرض کنید در اداره یا شرکت لازم است همه به یکسری فایل که در یک فولدر قرار دارند دسترسی داشته باشند. بنابراین باید مراحل زیر را برای به اشتراک گذاشتن آن فایل ‌ها مراحل زیر را انجام دهید:

ـ روی یکی از کامپیوترها و داخل یکی از درایوها یک پوشه به نام ForAll بسازید .

ـ روی آن پوشه راست کلیک نمایید و گزینه Sharing and Security… را انتخاب نمایید .

ـ مطابق شکل 14گزینه Share this folder را انتخاب و سپس در قسمت

Share Name : یک نام برای آن در نظر بگیرید. ( با وجود اینکه می‌توانید یک نام متفاوت با نام پوشه قرار دهید اما پیشنهاد می‌شود همان نام پوشه را بگذارید. زیرا این پوشه با نامی که در این قسمت می‌نویسید در شبکه معرفی خواهد شد.)


شکل 14: وارد کردن Share Name برای فولدر

ـ برای دیدن نتیجه کار ، با زدن دکمه Start گزینه My Network Places را انتخاب نمایید تا مانند شکل 15 در پنجره باز شده گزینه ForAll on Comp1 راببینید.


شکل 15 : مشاهده نتیجه کار

Share کردن چاپگر:

یکی دیگر از مزایای شبکه به اشتراک گذاشتن یا Share کردن چاپگر در یک شبکه است. این کار نیز شباهت بسیار زیادی به این Share کردن فایل و فولدر دارد. برای انجام این کار نیز مراحل زیر را انجام دهید :

ـ به کنترل پانل کامپیوتری که روی آن قبلا چاپگر تعریف شده است رفته و گزینه Printers and Faxes را باز کنید .

ـ روی چاپگری که می‌خواهید دیگران از آن استفاده نمایند راست کلیک کنید و گزینه Sharing را بزنید .

ـ مطابق شکل 16 در قسمت Share this printer و جلوی باکس Share name: یک نام برای آن درنظر بگیرید .


شکل16 : وارد کردن Share name برای چاپگر

تا اینجا چاپگر برای همه Share شده است. حالا باید روی کامپیوترهای دیگر این چاپگر تعریف شود. برای این منظور مراحل زیر را روی کامپیوترهایی که می‌خواهید برای این چاپگر دستور چاپ بدهند انجام دهید :

ـ به کنتر پانل بروید و گزینه Printers and Faxes را انتخاب نمایید .

ـ از پانل سمت راست گزینه Add Printer را بزنید .

ـ در پنجره Welcome to add printer دکمه Next را بزنید .

ـ در صفحه Local or Network printer گزینه دوم یعنی A Network printer … را انتخاب و Next را بزنید .

ـ در پنجره Specify a printer گزینه اول یعنی Brows for printer را انتخاب سپس دکمه Next را بزنید .

ـ در پنجره بعدی و مطابق شکل 17 چاپگری که قبلا Share کرده اید می‌خواهید و دکمه Next را بزنید.


شکل17 : انتخاب چاپگر share شده

اکنون یک شبکه کوچک از نوع Workgroup راه‌اندازی کرده‌اید که در آن چاپگر و فولدر Share شده است. در صورت لزوم می‌توانید از مزایای دیگر این شبکه استفاده ‌های لازم را ببرید.