0
سبد خرید شما خالیست!
میتواند برای مشاهده محصولات بیشتر به صفحات زیر بروید

تفاوت بین سوییچ های با فن و بدون فن

باید سوییچ با فن یا بدون فن خرید؟

آیا تابه‌حال صدای سوئیچ شبکه شمارا آزار داده است؟ آیا تابه‌حال شده که بخواهید صدای فن درون سوئیچ را کم کنید یا از بین ببرید اما نگران خطرات احتمالی برای سوییچ خود باشید؟ شاید تاکنون شما راه‌های زیادی را امتحان کرده‌اید، مانند قرار دادن سوئیچ در یک باکس به امید کاهش صدا، اما بیهوده بوده است. نگران نباشید، شما فقط به سوئیچ بدون فن نیاز دارید.

در بعضی موارد خاص، صدای وزوز در یک سوئیچ ممکن است نشانه‌ی بد بودن سوئیچ باشد. صدای وزوز تندوتیز هنگام روشن و خاموش کردن سوییچ نشان می‌دهد که سوییچ معیوب و یا فرسوده شده است.

در این شرایط، شنیدن صدای وزوز سوئیچ را باید جدی بگیرید.

اگرچه اغلب چیزی که باعث می‌شود صدای فن سوئیچ شما همانند موتور ازکارافتاده باشد، فن و یا فن‌های یک سوییچ است. (یک سوییچ می‌تواند دارای چندین فن باشد.)

برای غلبه بر صدای فن‌ها، سوئیچ‌های بدون فن بی‌صدا را می‌توانیم معرفی کنیم، که اصولاً عملکرد بی‌صدایی دارند چون حقیقتاً هیچ فنی درون آن‌ها استفاده‌نشده است!

تفاوت بین سوئیچ بدون فن و سوئیچ با فن چیست؟

برای مقابله با مشکلات و بی کیفیتی که به علت گرما به وجود می‌آید، مهندسان سیستم‌های خنک‌کننده مختلف را برای سوئیچ‌های شبکه در انتقال حرارت به کار می‌گیرند. این سیستم‌ها می‌توانند به دو بخش اصلی تقسیم شوند: سیستم‌های خنک‌کننده پسیو برای سوئیچ‌های بدون فن و سیستم‌های خنک‌کننده اکتیو برای سوئیچ‌های با فن.

حال باید ببینیم تفاوت بین آن‌ها چیست؟

سوئیچ بدون فن-خنک‌کننده پسیو

از مزایای تکنیک‌های خنک‌کننده پسیو می‌توان به بهره‌وری انرژی و هزینه‌های مالی کم، ساختن سیستم طراحی دقیق برای مدیریت حرارت در محصولات الکتریکی مانند سوئیچ‌ها، تلویزیون‌ها، لپ‌تاپ‌ها و غیره اشاره کرد. خنک‌کننده پسیو بالاترین سطح انتقال طبیعی گرما و از بین بردن گرما را با استفاده از یک پخش‌کننده گرما و یا یک هیت سینک انجام می‌دهد.

طبیعی است که بدون فن‌ها، مردم نگران گرمای بیش‌ازحد سوئیچ‌ها باشند، اما بدانید که هیت سینک این نگرانی را برطرف می‌کند.

با استفاده از هیت سینک، مدیریت حرارتی پسیو یک‌راه حل مقرون‌به‌صرفه برای حفظ درجه حرارت مطلوب سوییچ‌ها بدون ایجاد سروصدای زیاد می‌باشد.

سوئیچ با فن-خنک‌کننده اکتیو

خنک‌کننده اکتیو، یک تکنولوژی خنک‌کننده‌ای است که به یک دستگاه خارجی متکی می‌باشد و به‌وسیله آن انتقال حرارت را افزایش می‌دهد. از طریق تکنولوژی‌های خنک‌کننده اکتیو، سرعت جریان سیال در طول انتقال گرما افزایش می‌یابد، که به طرز چشمگیری میزان حذف گرما را افزایش می‌دهد. به‌عبارت‌دیگر، فن یک قطعه خارجی است که روی سوئیچ نصب‌شده و هوا را برای خنک کردن سوییچ وارد می‌کند. به‌جز سروصدای ناخوشایند، ضرر اصلی این مدیریت حرارتی اکتیو این است که نیاز به مصرف انرژی بیشتری دارد و درنتیجه هزینه‌های بالاتری نسبت به خنک‌کننده اکتیو دارد.

شما به سوئیچ بدون فن یا سوئیچ با فن نیاز دارید؟

برای افرادی که یک یا چند دیتاسنتر را اداره می‌کنند، سوئیچ‌هایی که با فن‌ساخته‌شده‌اند ممکن است اجتناب‌ناپذیر باشند. به همین دلیل است که سوئیچ‌ها حرارت زیادی را به‌خصوص در هنگام رسیدن به ظرفیت کامل خود، تولید می‌کنند.

بنابراین، اگر چندین سوئیچ شبکه در یک رک نصب‌شده باشند و تعدادی دستگاه‌های اکتیو دیگر در یک دیتاسنتر وجود داشته باشند، محیط ممکن است بسیار گرم شود، زیرا هر یک از آن‌ها مقدار قابل‌توجهی گرما تولید می‌کنند. فن‌ها اجزای مختلف سوئیچ شبکه را که بیش‌ازحد گرم شده‌اند را خنک می‌کند و ازاین‌رو در چنین شرایطی مهم هستند.

بااین‌حال، همه ما از یک دیتاسنتر جداگانه برای سوئیچ‌ها استفاده نمی‌کنیم. برای کسانی که کسب‌وکار کوچک دارند و یا مردمی که در خانه کار می‌کنند، همه آن‌ها به یک سوئیچ رومیزی کوچک نیاز دارند که فقط در نزدیکی کامپیوتر یا میز کارشان قرار می‌گیرد. در چنین مواردی ممکن است مردم به دلیل سروصدای ثابت تولیدشده توسط سوئیچ‌ها ناراحت شوند. در بسیاری از ادارات کوچک، تنها یک سوئیچ وجود دارد که در داخل یک باکس یا حتی در خارج از باکس نگهداری می‌شود و سروصدای همیشگی که از طرف فن در حال کار در این سوئیچ وجود دارد ممکن است برای کسانی که دورو ور سوییچ هستند موجب ناراحتی بشود. همچنین، برای مکان‌هایی مانند خانه و کتابخانه، که سکوت قابل‌توجهی انتظار می‌رود، یک سوئیچ بدون فن آرام می‌تواند بسیار مفید باشد. در این شرایط، سوئیچ‌های شبکه بدون فن ممکن است ترجیح داده شوند.

سوئیچ‌های بدون فن و سوئیچ‌ها با فن در بازار

برای سوئیچ‌های شبکه، سوئیچ‌های ساخته‌شده با فن بیشتر از سوئیچ بدون فن به دلیل کاربرد وسیعی که در دیتاسنترها دارند شایع‌تر هستند. بسیاری از فروشندگان انواع مختلفی از سوئیچ‌ها را باقیمت‌های متفاوت ارائه می‌دهند که مشتریان آن را انتخاب می‌کنند از سوئیچ‌های غیر مدیریتی ، سوئیچ‌های هوشمند تا سوئیچ‌های L2 و L3 مدیریت‌شده و غیره. مشتریان می‌توانند سوئیچ‌ها را آزادانه بر پایه سرعت، تعداد پورت‌ها و POE و یا non-POE بودن انتخاب کنند.

در مقایسه با فن ساخته شده، فن‌های باقابلیت جابه‌جایی با انعطاف‌پذیری ماژول‌های فن قابل تعویض برای جایگزینی در صورت وقوع شکست هستند. ازآنجایی‌که سوئیچ بدون فن به‌طور عمده برای برنامه‌های SOHO SMB / High-End Home طراحی‌شده است، بازار با انتخاب‌های محدودی نسبتاً کوچک است.

این سوئیچ‌های بی‌صدا در اندازه‌های مختلف به‌طورمعمول از 5 پورت به 24 پورت در سرعت یک گیگا بیتی (10/100/1000 مگابیت بر ثانیه) می‌رسد. این پورت‌ها می‌توانند ترکیبی از SFP / SFP + Slot برای اتصال فیبر باشند، اما معمولاً آن‌ها پورت‌های مس بااتصال دهنده‌های RJ-45 در جلو هستند، تا فاصله تا 100 متر را پوشش می‌دهند. با استفاده از ماژول فیبر SFP، می‌توانید تا فاصله 40 کیلومتر را طی کنید. اگرچه عملکرد POE برای سوئیچ بدون فن معمول نیست، اما سوئیچ POE 8پورت بدون فن را می‌توانیم در بازار پیدا کنیم.

در خلاصه

اگرچه بعضی از مردم موفق شده‌اند که در تعدادی موارد از شر سوییچ‌های پرسروصدای فن دار خلاص شوند اما این‌یک واقعیت است که عموماً وجود فن‌ها در سوییچ‌ها لازم است.

درصورتی‌که سوییچی وجود دارد که بدون فن است حتماً آن‌ها با سوییچ‌های فن دار خود جایگزین کنید.