0
سبد خرید شما خالیست!
میتواند برای مشاهده محصولات بیشتر به صفحات زیر بروید

تفاوت میان سوئیچ شبکه، هاب شبکه و روتر

در هر شبکه کابلی، دستگاه های شبکه مختلفی وجود دارند که هر کدام درحال ایفای نقش خود در شبکه است. در این میان، سوئیچ های شبکه، هاب های شبکه و روتر ها 3 مورد از شناخته شده ترین دستگاه های شبکه می باشند و از آنجا که شباهت های بسیاری به یکدیگر دارند، در خیلی از موارد کاربران در انتخاب بین این دستگاه ها اشتباه می کنند.

اترنت سوئیچ ، هاب شبکه و روتر هر سه دستگاه هایی هستند که چندین پورت شبکه داشته و از لحاظ ظاهر بسیار به هم شباهت دارند، در صورتی که کاربرد این دستگاه ها کاملا با یکدیگر متفاوت است. در ادامه با ما همراه باشید تا به بررسی و مقایسه این 3 محصول پرطرفدار بپردازیم.

در ابتدا به ارائه تعریفی مختصر از سوئیچ های شبکه، هاب شبکه و روتر می پردازیم.

اترنت سوئیچ چیست؟

اترنت سوئیچ ها در لایه های 2 یا 3 مدل لایه ای OSI فعالیت می کنند. بنابر این سوئیچ های شبکه از هر نوع پکت دیتا پشتیبانی می کنند. شبکه های محلی که از اترنت سوئیچ های شبکه برای اتصال کلاینت ها به هم استفاده می کنند، شبکه های سوئیچ محور (Switched LAN) یا شبکه های کابلی سوئیچ محور (Switched Ethernet Networks) نامیده می شوند. در شبکه ها، اترنت سوئیچ های شبکه کار دریافت، فیلتر و ارسال داده ها بین کلاینت ها را بر عهده دارند، برای آگاهی بیشتر از اترنت سوئیچ ها به چگونه یک سوییچ PoE مناسب انتخاب کنیم؟ مراجعه کنید.

برای مشاهده انواع سوئیچ های شبکه شرکت سپیتام اینجا کلیک کنید

هاب شبکه چیست؟

هاب های شبکه به صورت گسترده در شبکه ها برای اتصال کلاینت های شبکه به یکدیگر استفاده می شوند. هر هاب شبکه دارای چندین پورت شبکه است. وقتی یک بسته داده به یک پورت از هاب شبکه می رسد، در تمام پورت های دیگر کپی می شود و در دسترس تمامی کلاینت های دیگر متصل به هاب شبکه قرار می گیرد. پس تمام کلاینت های متصل به هاب شبکه، می توانند به تمام پکت های وارد شده به هاب شبکه دسترسی داشته باشند. هاب شبکه بعنوان یک نقطه اتصال مشترک برای کلاینت های موجود در شبکه عمل می کند.

روتر چیست؟

روتر ها حداقل به دو شبکه متصل هستند. معمولا دو شبکه LAN یا دو شبکه WAN و یا یک شبکه LAN و شبکه ارائه دهنده اینترنت. روتر ها به طور کلی در Gateway ها استفاده می شوند، جایی که 2 یا چند شبکه به هم متصل می شوند. با استفاده از هدر ها و جداول فورواردینگ، روتر ها بهینه ترین مسیر را برای ارسال پکت ها پیدا می کنند. بعلاوه، روتر ها از پروتکل هایی مانند ICMP جهت ارتباط با یکدیگر بهره می برند و بهترین مسیر را بین هر دو هاست شکل می دهند.

در یک جمله، روتر ها نقل و انتقال داده ها را میان شبکه ها برعهده دارند.

اترنت سوئیچ

در تجهیزات و دستگاه های شبکه، نقل و انتقالات داده ها معمولا در قالب فریم ها صورت می گیرد. هنگامی که یک فریم دریافت می شود، تقویت شده و سپس به کلاینت های مقصد فرستاده می شود. بزرگترین تفاوت بین اترنت سوئیچ و هاب شبکه، همین نحوه ارسال فریم ها به کلاینت های مقصد است.

دریک هاب شبکه، فریم ها در تمام پورت ها ارسال یا به عبارتی Broadcast"" می شوند، فرقی ندارد که این داده مربوط به کدام پورت است، یا گیرنده اصلی چه کسی است، هاب شبکه نمی تواند تشخیص دهد که کدام داده باید برای کدام پورت ارسال شود.

علاوه بر این، یک هاب شبکه با پهنای باند 10/100Mbps، باید پهنای باند خود را با تمام پورت هایش به اشتراک بگذارد که این یعنی هرچه کلاینت های بیشتری از این هاب شبکه استفاده کنند، پهنای باند کمتری نسیب هر کلاینت می شود، در مقابل، اترنت سوئیچ های شبکه یک رکورد از آدرس های مک (MAC) کلاینت های متصل در حافظه خود ذخیره نگاه می دارند و به وسیله این اطلاعات می توانند تشخیص بدهند که کدام کلاینت ها به کدام پورت ها متصل هستند. بنابر این، هنگامی که یک اترنت سوئیچ یک پکت دیتا را دریافت می کند، بدون افزایش زمان پاسخگویی، دقیقا می داند که باید این پکت را به کدام کلاینت ارسال کند. همچنین بر خلاف هاب شبکه، یک سوئیچ شبکه با پهنای باند فرضی 10/100Mbps می تواند به هر پورت پهنای باند کامل 10/100Mbps را اختصاص دهد. بنابر این، صرف نظر از تعداد کلاینت های متصل، هر کلاینت می تواند به حداکثر پهنای باند دسترسی داشته باشد.

برخلاف هاب یا اترنت سوئیچ ها که عموما داده ها را بین کلاینت های شبکه توزیع می کنند، روتر پکت ها را به شبکه های دیگر نیز هدایت می کند تا زمانی که پکت در نهایت به مقصد برسد. یکی از ویژگی های کلیدی یک پکت دیتا این است که نه تنها حاوی داده بلکه آدرس مقصد جایی است که می رود. علاوه بر این، روتر تنها یکی از این سه دستگاه است که به شما امکان می دهد یک آدرس IP واحد را بین چندین کلاینت شبکه به اشتراک بگذارید.

در جدول زیر می توانید مقایسه بین اترنت سوئیچ، هاب شبکه و روتر را به صورت صریح و واضح مطالعه کنید:

نتیجه گیری:

تفاوت هاب شبکه، اترنت سوئیچ و روتر معمولا برای کاربران گیج کننده و گنگ است. درک این تفاوت ها می تواند برای یافتن مناسب ترین دستگاه برای شبکه شما مفید باشد. امیدوارم به کمک این مقاله دانش بیشتری درباره تفاوت های میان سوئیچ های شبکه، هاب های شبکه و روتر کسب کرده باشید و بتوانید پس از خواندن این مطلب، با خیال راحت به انتخاب دستگاه مورد نیاز خود بپردازید.

 مقالات مرتبط:

سوئیچ صنعتی چیست؟

مدیا کانورتر ها در برابر سوئیچ ها!

مدیا کانورتر در برابر اکستندر اترنت: چگونه انتخاب کنیم؟

مبدل فیبر نوری چیست و چه استفاده ای در دوربین های مدار بسته دارد؟

 

منبع: https://community.fs.com/blog/do-you-know-the-differences-between-hubs-switches-and-routers.html