0
سبد خرید شما خالیست!
میتواند برای مشاهده محصولات بیشتر به صفحات زیر بروید

طراحی و اجرای پروژه انتقال تصویر بر بستر فیبرنوری شماره 6

با توجه به استقبالی که از مقالات فنی ما در خصوص طراحی و اجرای پروژه های CCTV در بستر فیبر نوری شده است، اینبار نیز یک پروژه دیگر را که ماه گذشته توسط تیم فنی سپیتام اجرا شده است را برای شما به رشته تحریر درآورده ایم.

در این پروژه 6 زون وجود دارد که فاصله آنها از یکدیگر حدود 500 متر است.

طبق درخواست کارفرما ، 8 دوربین تحت شبکه در هر زون نصب می گردد و تصاویر و دیتای همه این دوربینها در اتاق کنترلی که در فاصله 500 متر پایین تر از زون 4 قرار دارد، مانیتور می شود.

در این پروژه روش های مختلف کابل کشی بررسی شده و نهایتا بهینه ترین آنها به شرح زیر می باشد:

نقطه 4 را بعنوان اتاق کنترل فرضی در نظر بگیرید. از زون های 1 و 2 و 3 تا اتاق کنترل فرضی ما یک کابل 12 کر در نظر می گیریم (مسیر قرمز) که در هر زون 4 کر کات و ترانزیت می شود، 2 کر برای استفاده و 2 کر هم رزرو (Spare) می باشد.

از ایستگاه 5 و 6 تا اتاق کنترل فرضی (همان زون 4) نیز یک کابل 12 کر انداخته ایم (مسیر آبی) که در هر ایستگاه 6 کر را فیوژن کرده ایم، از اتاق کنترل فرضی تا اتاق کنترل اصلی هم یک کابل 12 کر دیگر (مسیر سبز) انداخته ایم.

اگر در شکل به اتاق کنترل فرضی یعنی همان زون 4 دقت کنید، یک پچ پنل برای کابل 12 کر سمت چپ و یک پچ پنل برای کابل 12 کر سمت راست و یک پچ پنل برای کابل پایینی داخل رک در نظر گرفته ایم. یک پچ پنل هم برای اتاق کنترل اصلی در نظر گرفته ایم.

برای هر زون یک سوییچ PoE که دارای دو پورت SFP هم باشد با شماره فنی S-PE890-FDG در نظر می گیریم. و در هر سوییچ یک ماژول فیبرنوری دوکر قرار می دهیم. 5 عدد سوییچ داریم که دیتای تصاویر از طریق آنها روی فیبر ارسال شده است.

برای دریافت این دیتا بهترین کار این است که سوییچ کر S-SF28000-SFP خود را در داخل اتاق کنترل فرضی خود قرار دهیم این کار مزایایی دارد که بیان خواهد شد.

چون تمامی پورت های این سوییچ کر به صورت آپلینک می باشد از یکی از پورت های SFP آن به پچ پنل مربوط به کابل 12 کر پایینی (مسیر سبز) وصل کرده و دیتای دوربین را از طریق 2 کر به اتاق مانیتورینگ یا همان اتاق کنترل اصلی ارسال می کنیم. برای دریافت این دیتا ها یک مدیاکانورتر S-100G-20 که پهنای باند 100/1000mbps دارد را به عنوان گیرنده در اتاق کنترل اصلی قرار داده ایم. مزیت های این طراحی به شرح زیر است:

1. کل اطلاعات از زونهای 1 تا 6 فقط با 2 کر به مرکز فرماندهی انتقال یافته است.

2. در نقاط 1 تا 3 دو کر رزرو وجود دارد، در نقاط 5 و 6 چهار کر رزرو وجود دارد و برای ارتباط مرکز فرماندهی با نقطه چهار نیز 10 کر رزرو وجود دارد.\

3. اگر سوییچ کر را در مرکز فرماندهی قرار می دادیم 2 ایراد بزرگ بوجود می آمد:

الف: در هیچ نقطه ای کر برای رزرو باقی نمی ماند.

ب: کل کرهای فیبر مرکز فرماندهی تا نقطه 4 مصرف می شد و امکان ارتقای سیستم برای آینده وجود نداشت.

1. در حال حاضر امکانات برای ارسال شبکه، صوت، دیتا و تلفن وجود دارد.

با استفاده از این نوع طراحی در صورتی که کارفرما بخواهد شبکه، صوت، تلفن و یا هر سیگنال دیگری را از نقاط خود به اتاق مانیتورینگ انتقال دهد بدلیل وجود کرهای رزرو، فقط با اضافه کردن دیوایس های فرستنده و گیرنده فیبرنوری براحتی می تواند این کار را انجام دهد.

همیشه در نظر داشته باشید در اجرای پروژه های فیبرنوری، فقط خواسته های لحظه ای کارفرمای خود را نبینید. سعی کنید جوری کابل کشی فیبرنوری را انجام دهید که با هزینه ای که انجام می دهد بتواند از مزایای فیبر به بهترین نحو استفاده کند. هوشمندی در طراحی هم در کاهش هزینه اجرا کمک خواهد و هم آینده نگری را به همراه خواهد داشت.

نویسنده: تیم فنی و فروش شرکت سپیتام