0
سبد خرید شما خالیست!
میتواند برای مشاهده محصولات بیشتر به صفحات زیر بروید

طراحی یک پروژه نظارت تصویری برروی بستر فیبرنوری

همان‌طور که قبلاً گفته شد توسعه دوربین‌های IP دریک پروژه بزرگ ازلحاظ ابعادی تنها بر روی بستر فیبر نوری امکان‌پذیر می‌باشد.

در اینجا یک نمونه از پروژه‌هایی که فاصله دوربین‌ها از یکدیگر و از اتاق کنترل زیاد است را تشریح می‌کنیم. در این پروژه همان‌طور که در شکل پیداست محوطه شامل دو خیابان به طول 2 کیلومتر است که در 6 نقطه میانی از طول هر خیابان به فواصل حدودی 300 متر از هم یک دوربین شبکه لحاظ شده است. اتاق مانیتورینگ در ابتدای این دو خیابان قرارگرفته است. در چنین پروژه‌ای به جرأت می‌توان گفت هیچ روش دیگری به‌اندازه فیبر نوری نمی‌تواند به‌صرفه و به‌جا باشد و نیاز پروژه را تأمین کند.

برای کابل‌کشی در طول این مسیر از روش کات و ترانزیت استفاده‌شده است. در این روش کابل 24 کر خاکی از نقطه آغاز که همان اتاق مانیتورینگ است شروع‌شده و در ایستگاه اول کل کابل قطع‌شده و 4 کر آن پیگتیل شده و وارد پچ باکس می‌شود تا در همان نقطه به مدیا کانورتر و یا هر دستگاه ارتباطی فیبر نوری متصل شود. مابقی 20 کر مجدداً فیوژن شده و ترانزیت به ایستگاه بعد می‌شود، در ایستگاه دوم مجدداً کل کابل کات شده و 4 کر دیگر برای استفاده در همان ایستگاه پیگتیل شده و 16 کر مابقی فیوژن و ترانزیت می‌شود و این روند تا ایستگاه آخر ادامه پیدا می‌کند. غیر از روش کات و ترانزیت روش دیگری به نام کمر گیری نیز وجود دارد که در آن کل کابل کات نمی‌شود فقط 4 کر از کابل خارج‌شده و بقیه بدون قطع شدن ادامه مسیر می‌دهند. درروش اول به دلیل تعداد زیاد کات شدن‌های کابل فیبر نوری باید دقت کرد که Loss سیستم بالا نرود و مشکل ارتباطی به وجود نیاید. نوع دستگاه فیوژن و نحوه انجام فیوژن کاری و انجام تست‌های مربوطه برای اطمینان از درستی انجام کار بسیار اهمیت دارد.

پس از انجام عملیات کابل‌کشی و فیوژن کاری آن، بستر آماده برای نصب دیگر تجهیزات می‌باشد. در نظر داشته باشید در هر ایستگاه یک دوربین روی دکل قرار می‌گیرد بنابراین برای انتقال تصویر آن به اتاق مانیتورینگ نیاز به یک مدیاکانورتر می‌باشد.

نکته: اگر تعداد دوربین‌ها در هر دکل بیشتر شود به‌جای مدیا کانورتر تک پورت می‌توان ازمدیا کانورتر 4 پورت و یا PoE Switch Media converter استفاده کرد. ساختار پروژه تقریباً همان خواهد بود ولی نوع تجهیزات ارتباطی فیبر نوری بسته به افزایش تعداد دوربین‌ها تغییر می‌کند.

در هر ایستگاه روی دکل دوربین یک مدیا کانورتر و پچ باکس فیبر نوری و دیگر متعلقات مانند UPS قرار می‌گیرد. با توجه به اینکه 4 کر در هر ایستگاه در نظر گرفته‌شده است می‌توان از مدیاکانورتر 2کر (داپلکس) استفاده کرد اما به دلیل بالا بودن هزینه کابل فیبر نوری و کابل‌کشی آن‌ها بهتر است هوشمندانه عمل کرده و از مدیاکانورترهای تک کر (سیمپلکس) استفاده کرد تا فقط یک کر را اشغال کند.(شماره فنی این مدیا کانورتر Sepitam-MC11E-SSC20 می‌باشد که می‌توانید مشخصات فنی آن را در سایت سپیتام ملاحظه فرمایید. (

یک کر هم به‌عنوان رزرو برای همین مدیاکانورتر کنار گذاشته می‌شود و طبیعتاً دو کر دیگر را می‌توان در آینده برای انتقال سیگنال‌های دیگر مثل صوت،تلفن، اترنت و ... استفاده کرد.

هر مدیاکانورتر وظیفه انتقال سیگنال دوربین تحت شبکه خود را به اتاق مانیتورینگ بر عهده دارد. در اتاق مانیتورینگ می‌توان دو کار انجام داد یا از مدیاکانورتر گیرنده درست معادل مدیاکانورتر فرستنده استفاده کرد و مجدداً سیگنال شبکه را از مدیاکانورتر گرفت و تحویل سوییچ شبکه داد. که در این حالت باید 12 عدد مدیاکانورتر در اتاق مانیتورینگ نصب کرد. یا اینکه هوشمندانه عمل کرده و یک سوییچ کر 16 پورت استفاده کرد که بتواند هر 12 مدیاکانورتر را ساپورت کند. و درنهایت بتوان از آپلینگ همین سوییچ کر به سوییچ شبکه و یا سرور وصل نمود. با توجه به اینکه در این پروژه نزدیک اتاق مانیتورینگ هم چند دوربین تحت شبکه تعبیه‌شده است، لذا آن‌ها را مستقیم و با کابل شبکه به اتاق مانیتورینگ انتقال داده‌ایم . بنابراین در این پروژه استفاده از سوییچ شبکه اجتناب‌ناپذیر است. این سوییچ کر 16 پورت رکمونت کار تک‌تک آن مدیاکانورترهای گیرنده درراه حل اول را انجام داده و بسیار مقرون‌به‌صرفه تر می‌باشد. شماره فنی این سوئیچ کر Sepitam-160SSC-20 می‌باشد که می‌توانید در محصولات سپیتام مشاهده فرمایید.

همه محصولات ارتباطی استفاده‌شده در این پروژه از برند معتبر Sepitam بوده که دارای دو سال گارانتی تعویض و 10 سال خدمات پس از فروش می‌باشند.

طراح: شرکت سپیتام

(Sepitam-MC11E-SSC20)

Media Converter with one RJ45 port- 10/100mpbs single mode- Simplex fiber SC-SX Transmission to 20Km

Switch Core Media converter 16 port-10/100mbps single mode- Simplex fiber SC-Sx