0
سبد خرید شما خالیست!
میتواند برای مشاهده محصولات بیشتر به صفحات زیر بروید

مدیا کانورتر در برابر اکستندر اترنت: چگونه انتخاب کنیم?

مدیا کانورتر در برابر اکستندر اترنت: چگونه انتخاب کنیم؟

انتقال دیتا بر روی اترنت مبتنی بر مس، دارای محدودیت مسافت انتقال 100 متری است که به‌طور حتم مانعی برای تقاضای روبه رشد پهنای باند بالاتر و مسافت انتقال بیشتر تلقی می‌شود. استفاده از مدیا کانورتر و اکستندر اترنت، هر دو، راه‌حل عملی برای مقابله با این چالش هستند، اما تفاوت‌های مدیا کانورتر با اکستندر اترنت در چیست؟ چه زمانی باید از مدیا کانورتر استفاده کنیم و چه زمانی باید از اکستندر اترنت استفاده کنیم؟

مرور اجمالی بر تفاوت‌های مدیا کانورترها و اکستندر های اترنت

مدیا کانورتر وسیله‌ای مقرون‌به‌صرفه است که عمدتاً برای انتقالات مس به فیبر یا انتقالات فیبر به فیبر برای افزایش فواصل انتقال و بهبود کیفیت انتقال استفاده می‌شود. مدیا کانورتر فیبر نوری، کابل‌کشی فیبر را به سیستم کابل‌کشی مسی قدیمی اضافه می‌کند، بنابراین عمر مفید امکانات اصلی را افزایش می‌دهد و فن‌آوری‌ها و برنامه‌های جدیدی را برای ارتقا شبکه در دسترس قرار می‌دهد.

درحالی‌که اکستندر اترنت، اترنت را به DSL (Digital Simulation Language) تبدیل می‌کند و سیگنال‌ها را به اترنت بازمی‌گرداند که به گسترش اتصال Mbps۱۰۰۰/۱۰۰/۱۰اترنت با استفاده از کابل کواکسیال، سیم‌کشی مسی یا زوج سیم‌های پیچ‌خورده مانند کابل‌های Cat 5e / 6/7 کمک می‌کند که عمدتاً در مدارهای هشدار، مدارهای T1 / E1، RS-232،RS-422 ،RS-485 ، CCTV (Closed Circuit Television)، CATV (Community Antenna Television) استفاده‌شده‌اند. این موضوع نیاز به نصب زیرساخت جدید کابل، را از بین برده و صرفه‌جویی در منابع مالی و زمان را در پی خواهد داشت.

بین مدیا کانورتر و اکستندر اترنت کدام را انتخاب کنیم؟

با ابعاد جمع‌وجور و منبع تغذیه مستقل، مدیا کانورتر و اکستندر اترنت، هر دو را می‌توان به‌صورت انعطاف‌پذیر در شبکه به کاربرد. اما تفاوت‌های مشخصی نیز بین مدیا کانورترها و اکستندرهای اترنت وجود دارد.

تفاوت‌های عمده در پرفورمنس مدیا کانورتر و اکستندر اترنت

باید گفت عملکرد آن‌ها کاملاً متفاوت است. مدیا کانورتر معمولاً عملکرد تبدیل فوتوالکتریک را انجام می‌دهد. در اتصالات مس به فیبر، از یک جفت مدیا کانورتر برای تبدیل سیگنال‌های الکتریکی به نوری و بالعکس استفاده می‌شود. در اتصالات فیبر به فیبر، مدیا کانورترها فیبر Multimode را به فیبر Single mode، فیبر داپلکس را به فیبر سیمپلکس، یا بالعکس، تبدیل می‌کنند یا تبدیلات طول‌موج را انجام می‌دهند. درحالی‌که اکستندر اترنت، اترنت را به DSL تبدیل می‌کند و سیگنال‌ها را به فرمت الکتریکی در کابل کواکسیال، T1 / E1 و کابل‌کشی مس برمی‌گرداند و بازده انتقال آن‌ها تا حد زیادی به رسانه فیزیکی استفاده‌شده بستگی دارد؛ بنابراین، مدیا کانورترها می‌توانند از سرعت انتقال 1Gbps یا حتی 10Gbps پشتیبانی کنند و به فاصله انتقال طولانی‌تر، تا 160 کیلومتر برسند. درحالی‌که دستگاه‌های اکستندر معمولاً از سرعت اترنت 10/100/1000مگابیت بر ثانیه پشتیبانی می‌کنند که به آن‌ها اجازه می‌دهد داده‌ها را با استاندارد 10/100Base-TX و با فناوری SHDSL تا 20 کیلومتر انتقال دهند، و یا با استاندارد Base-T10/100/1000 تا 3 کیلومتر مسافت انتقال را با استفاده از فناوری VDSL داشته باشند.

چه زمانی از مدیا کانورتر و چه زمانی از اکستندر اترنت استفاده کنیم؟

مدیا کانورترها معمولاً در انواع صنایع و بخش‌ها برای ایجاد ارتباط بین فیبر و مس مانند شرکت‌ها، دانشگاه‌ها و Metro Ethernet استفاده می‌شوند. شکل زیر یک مورد کاربرد معمول مدیا کانورتر فیبر نوری را نشان می‌دهد برای اتصال سوئیچ اتاق سرور به ایستگاه‌های کاری واقع در بیش از 100 متر در یک مرکز بزرگ استفاده می‌شود. سوئیچ اترنت از طریق کابل مسی به مبدل‌های رسانه روی شاسی متصل می‌شود. برای تبدیل سیگنال UTP به سیگنال نوری، هر دستگاه انتهایی، مانند یک ایستگاه کاری، به مدیا کانورتر نیز متصل می‌شود، و سپس به اتاق سرور ارسال می‌شود.

همچنین مواردی وجود دارد که شما مجبور هستید از امکانات اصلی برای گسترش شبکه LAN خود استفاده کنید. اگر در حال حاضر از زوج سیم‌های مسی تاب‌خورده یا کابل تلفن استفاده می‌کنید، استفاده از یک جفت اکستندر اترنت بهترین راه‌حل است. اکستندر ها با انواع کابل‌های مسی که در حال حاضر وجود دارند عملکرد مطلوبی خواهند داشت، و به‌طور قابل‌توجهی نیروی کار و کابل‌کشی مربوط به نصب شبکه را کاهش می‌دهند. همان‌طور که در تصویر زیر نشان داده‌شده است، اکستندر های اترنت برای اتصال دفتر اصلی به کارخانه تولید A ، B ، C با تبدیل اترنت به UTP ، به‌منظور افزایش فواصل انتقال، مستقرشده‌اند.

نتیجه‌گیری:

تفاوت مدیا کانورتر در مقابل اکستندر اترنت در بسیاری از جنبه‌ها وجود دارد. اگرچه از هردوی این دستگاه‌ها می‌توان برای گسترش شبکه LAN با استفاده از سیستم کابل‌کشی موجود استفاده کرد، مدیا کانورترها معمولاً تبدیل فوتوالکتریک را با استفاده از کابل‌های فیبر انجام می‌دهند، درحالی‌که اکستندر اترنت با سیگنال‌های الکتریکی و DSL همراه با زوج سیم‌های تابیده یا کواکسیال کار می‌کند. مدیا کانورتر فیبر نوری بهترین عملکرد را برای گسترش شبکه دوربرد فراهم می‌کند، اما هزینه آن نیز زیاد است؛ بنابراین بهتر است شرایط واقعی را در نظر بگیریم و یک انتخاب مناسب بین مدیا کانورتر و اکستندر اترنت انجام دهیم.