0
سبد خرید شما خالیست!
میتواند برای مشاهده محصولات بیشتر به صفحات زیر بروید

مدیا کانورتر ها در برابر سوئیچ ها!

امروزه مدیا کانورترها و سوئیچ‌های شبکه هر دو از اهمیت حیاتی در شبکه‌های مبتنی بر اترنت برخوردار هستند. اما در عملکردها و کاربردها متفاوت هستند. پس چگونه می‌توان مدیا کانورتر یا سوئیچ مناسب را برای شبکه انتخاب کرد؟ تفاوت این دو دستگاه در چیست؟ مدیا کانورترها در مقابل سوئیچ‌ها: تعاریف، کاربردها، عملکردها و راهنمایی‌های لازم جهت انتخاب بین این دو دستگاه را در این مقاله بخوانید.

تفاوت‌های میان مدیا کانورترها و سوئیچ‌ها:

مدیا کانورتر دستگاهی بسیار مقرون‌به‌صرفه و انعطاف‌پذیر است که عمدتاً برای تبدیل سیگنال‌های الکتریکی در کابل‌کشی شبکه بدون محافظ (UTP) مس به سیگنال‌های نوری برای کابل‌کشی فیبر نوری استفاده می‌شود. این شمارا قادر می‌سازد تا قالب‌های مختلف سیگنال دهی را به یک LAN با عملکرد عالی متصل کنید. درحالی‌که سوئیچ شبکه برای دستگاه‌های شبکه کابلی (رایانه‌ها، چاپگرها و رایانه‌های شخصی) در شبکه نقش مهمی ایفا می‌کند تا با یکدیگر ارتباط برقرار کنند. سوئیچ شبکه معمولاً به روتر متصل است و به شما امکان می‌دهد از طریق مودم به اینترنت دسترسی داشته باشید.

نرخ انتقال داده مدیا کانورترهای فیبر نوری در برابر سوئیچ‌های صنعتی:

مدیا کانورترهای فیبر نوری موجود در بازار، نرخ انتقال 10/100/1000Mbps را پشتیبانی می‌کنند. در این میان مدیا کانورترهای 100/1000Mbps بیشتر استفاده می‌شوند و به یک راه‌حل مقرون‌به‌صرفه برای شبکه‌های خانگی و SMB تبدیل‌شده‌اند. سوئیچ‌های شبکه را می‌توان به سوئیچ‌های 1G، 10G، 25G 100G و حتی 400G تقسیم‌بندی کرد تا طیف وسیعی از نیازهای مختلف کاربران را برآورده کند. به‌عنوان‌مثال، شبکه مرکز داده‌های بزرگ را در نظر بگیرید، سوئیچ‌های 1G/10G/25G عمدتاً برای لایه دسترسی اعمال می‌شوند یا به‌عنوان سوئیچ‌های ToR در نظر گرفته می‌شوند، درصورتی‌که سوئیچ‌های 40G/100G/400G به‌عنوان هسته یا سوئیچ مرکزی استفاده می‌شوند.

نصب و استفاده مدیا کانورترها در برابر سوئیچ‌ها:

مدیا کانورترها دستگاه‌های ساده‌ای هستند که نسبت به سوئیچ‌های شبکه، مجهز به رابط‌های کمتری هستند، بنابراین نیاز کابل‌کشی و در کل پیچیدگی کمتری دارند. مدیا کانورترها معمولاً به‌صورت دسکتاپ و Stand alone نصب می‌شوند. باتوجه ‌به اینکه مدیا کانورترها دستگاه‌هایی plug-and-play هستند، روش نصب بسیار ساده است: کافی است آداپتور دستگاه و کابل‌های مسی و فیبر نوری را متصل کنید، و تمام!

سوئیچ‌های شبکه می‌توانند به‌صورت Stand alone در خانه یا دفاتر اداری کوچک مورد استفاده قرار گیرند یا برای شبکه‌های بزرگ‌تر بر روی یک رک نصب شوند. معمولاً برای اتصال رایانه یا سایر دستگاه‌های شبکه به سوئیچ، از پچ کورد ها استفاده می‌کنیم. در برخی از محیط‌های کابل‌کشی با چگالی بالا، از قطعاتی مانند پچ پنل، کاست‌های فیبر و مدیریت کابل مناسب برای سازمان‌دهی کابل‌ها استفاده می‌شود. برای سوئیچ‌های شبکه مدیریتی، نوعی پیکربندی برای اجرای ویژگی‌هایی مانند SNMP ،VLAN ،IGMP و غیره موردنیاز است.

تفاوت کاربردهای مدیا کانورترها در برابر سوئیچ‌ها:

مدیا کانورترهای مس به فیبر و فیبر به فیبر دو نوع متداول مدیا کانورترها هستند. مدیا کانورترهای اترنت به فیبر توانایی تبدیل سیگنال اترنت بر بستر IP به سیگنال‌های قابل‌انتقال بر بستر فیبر نوری رادارند، درحالی‌که مدیا کانورتر فیبر به فیبر می‌تواند تبدیلاتی از قبیل تبدیل سیگنال‌های نوری مالتی مود به سینگل مود، تبدیل سیگنال‌های نوری فیبر داپلکس به سیمپلکس، و همچنین تبدیل طول‌موج‌های ارتباطی از (1310nm,1550nm) به طول‌ موج‌های WDM را انجام دهد.

در مقایسه با مدیا کانورترها، عملکردهای سوئیچ‌های شبکه بسیار پیچیده است و توسط سیستم‌ عامل‌های شبکه (NOS) تعیین می‌شود. باتوجه ‌به لایه شبکه، آن‌ها را می‌توان به‌صورت سوئیچ‌های لایه 2، لایه 3 و لایه 4 دسته‌بندی کرد. معمولاً سوئیچ‌های لایه 2، سوئیچ‌های اساسی برای انتقال داده‌ها و بررسی خطا در هر فریم منتقل‌شده و دریافتی هستند. سوئیچ‌های لایه 3 و لایه 4 همراه با عملکردهای مسیریابی هستند تا بهترین راه برای ارسال بسته به مقصد و سایر ویژگی‌های پیشرفته مانند MLAG ،STP ،VXLAN و غیره را به‌ طور اکتیو محاسبه کنند.

چه زمانی، کدام را انتخاب کنیم: مدیا کانورتر یا سوئیچ؟

مدیا کانورترها و سوئیچ‌های شبکه دارای اشتراکات فراوانی هستند، هر دو این دستگاه‌ها را می‌توانیم برای اتصالات شبکه و فیبر نوری استفاده کنیم. پس چه زمان باید از مدیا کانورتر استفاده کنیم و چه زمان باید سوئیچ‌های شبکه را برگزید؟ پارامترهای انتخاب میان این دو دستگاه کاربردی را در ادامه توضیح می‌دهیم.

1. مدیا کانورترهای فیبر نوری اغلب برای شرایطی استفاده می‌شوند که کابل‌های اترنت پوشش کافی را ندارند و باید برای افزایش مسافت انتقال و کاهش هزینه، از کابل‌های فیبر نوری استفاده شود. آن‌ها می‌توانند هم برای ساختن شبکه‌های محلی و هم برای شبکه‌های کلان‌شهری مانند اتصال شبکه‌های اصلی شرکت‌ها و پردیس‌های دانشگاهی استفاده شوند.

2. یک سوئیچ شبکه دارای چندین پورت برای دستگاه‌های مختلف (مانند رایانه‌های شخصی و چاپگرها) برای برقراری ارتباط در شبکه محلی است. به‌عبارت‌دیگر، سوئیچ‌های شبکه دستگاه‌های بیشتری را به شبکه اضافه می‌کنند تا ظرفیت شبکه افزایش یابد. سوئیچ شبکه یک دستگاه شبکه انعطاف‌پذیر است که به شما امکان می‌دهد دستگاه‌های بیشتری را به‌راحتی به‌وسیله کابل به شبکه خود اضافه کنید. همچنین برخی سوئیچ‌ها می‌توانند مانع از تردد بین دو دستگاه در دستگاه‌های دیگر شما در یک شبکه شود و به شما این امکان را می‌دهد که شبکه موردنظر خود را کنترل کنید.

3. مدیا کانورترها و سوئیچ‌های شبکه می‌توانند باهم نیز کار کنند. به‌عنوان‌مثال، وقتی دو اترنت سوئیچ داریم که قابلیت انتقال حدود 100 متر را دارا هستند، می‌توانیم برای افزایش مسافت انتقال، از مدیا کانورترها استفاده کنیم تا داده‌ها را بر روی فیبر نوری تا 120 کیلومتر انتقال دهیم. شکل زیر یک شبکه معمولی محوطه دانشگاه را با مدیا کانورتر و سوئیچ شبکه نشان می‌دهد.

شکل 1: برنامه مبدل‌های رسانه‌ای در شبکه اصلی یک پردیس دانشگاهی

نتیجه:

مدیا کانورترها و سوئیچ‌های شبکه، نقش‌های متفاوتی را ایفا می‌کنند، همچنین می‌توانند در یک شبکه واحد باهمکار کنند. نکته‌ای که باید به خاطر داشته باشید این است که مدیا کانورترهای فیبر نوری عمدتاً قابل‌استفاده برای تبدیل سیگنال‌های مبتنی بر اترنت به سیگنال‌های مبتنی بر فیبر برای گسترش فاصله انتقال است، درحالی‌که سوئیچ‌های شبکه برای اتصال دستگاه‌ها به یکدیگر برای به اشتراک‌گذاری داده‌ها و گسترش شبکه کاربرد دارد.