0
سبد خرید شما خالیست!
میتواند برای مشاهده محصولات بیشتر به صفحات زیر بروید

معماری FTTH در PON و P2P

FTTH (فیبر به خانه) در نحوه زندگی و کار ما بسیار تغییر کرده است. در هنگام برنامه‌ریزی نصب، باید عوامل متعددی نظیر تنظیم، هزینه اجرایی، نیاز به سرمایه‌گذاری در آینده و غیره موردتوجه قرار گیرد. این وبلاگ عمدتاً بر دو معماری FTTH اصلی (P2P) و شبکه نوری منفعل (PON) به‌عنوان یکی از پیشنهاد‌ها برای استقرار FTTH تمرکز دارد.

چرا نیاز به گسترش FTTH است؟

در حال حاضر تقاضا برای افزایش سرعت دسترسی به اینترنت با استفاده از برنامه‌های مختلف مانند تلویزیون کابلی، جریان فیلم، بازی چند نفرِ، ویدئو کنفرانس، 3Dو غیره افزایش می‌یابد. ظاهراً ظرفیت انتقال کابل‌های مس محدود است و نمی‌تواند نیازهای پهنای باند بالاتر را تأمین کند. بنابراین کابل فیبر به‌زودی جایگزین کابل‌های مس می‌شود. تکنولوژی FTTH با استفاده از کابل فیبر نوری از یک نقطه مرکزی به‌طور مستقیم به ساختمان‌های فردی مانند خانه‌ها، ساختمان‌های آپارتمانی و کسب‌وکار برای ارائه دسترسی بیسیم با سرعت‌بالا به اینترنت می باشد. FTTH به‌طور قابل‌توجهی سرعت شبکه را برای کاربران کامپیوتر در مقایسه با فناوری‌هایی که در بسیاری از مکان‌ها استفاده می‌شود، بهبود می‌بخشد.

P2P و PON چیست؟

قبل از توضیح شبکه‌های FTTH، بیایید نگاهی به دو نوع اصلی P2P و PON FTTH داشته باشیم. به‌طور خلاصه، معماری P2Pاز تجهیزات اکتیو در سراسر زنجیره استفاده می‌کند در حالیکه در P2P و معماری PON از تجهیزات پسیو اسپلیتر استفاده می‌شود.

در یک معماری شبکه PON، یک optical line terminal (OLT) در نقطه مرکزی (POP) یا دفتر مرکزی مستقر خواهد شد. یک کابل فیبر متصل به تقسیم‌کننده نوری منفعل است و طرفداران اتصال کاربران نهایی (حداکثر 64) با هر یک دارای یک واحد شبکه نوری (ONU) در نقطه‌ای که کابل فیبر متوقف می‌شود.

درحالی‌که معماری P2P پیچیده‌تر است. یک سوئیچ کر در دفتر مرکزی قرار دارد، که به چندین اتصال فیبر نوری از سوییچ‌های مختلف در نقاط توزیع (معمولاً در گوشه خیابان قرار دارد) وصل می‌شود.

مزایا و معایب P2P و PON

برای تعیین نوع معماری، باید جزئیات بیشتری بدانیم. هر مدل مزایا و معایب خود را دارد. در زیر موارد نقاط قوت و ضعف برای تصمیم‌گیری آورده شده است:

مزایای P2P

  • اول، هر پورت سوئیچ تجمعی به کاربران مشخص‌شده، اختصاص داده‌شده است. بنابراین هیچ اشتراکی وجود ندارد. به این معنی است که هر پورت می‌تواند پهنای باند بالاتر را دریافت کند.
  • دوم، در P2P پهنای باند متقارن است و ظرفیت بارگذاری و دانلود یکسان می باشد. این برای برنامه‌ها بسیار مهم است، برای مثال، در کنفرانس‌های ویدئویی HD و به اشتراک‌گذاری فایل‌های peer to peer و غیره.
  • P2Pیک تکنولوژی استاندارد است و پهنای باند هر پورت می‌تواند تنظیم یا کنترل شود. بنابراین، کاربران می‌توانند پهنای باند را به همان صورت که نیاز دارند دریافت کنند.
  • P2Pقابلیت انتقال سیگنال در مسافت‌های بیشتر با کابل فیبر را دارد ، حتی بیش از 100 کیلومتر!
  • پیدا کردن محل خطا و خطای شبکه خط P2P با OTDR (بازتابنده دامنه زمان نوری) ساده‌تر است.
  • P2P در آینده کنار گذاشته نمی‌شود، زیرا می‌تواند با افزایش پهنای باند و ظرفیت آن ارتقا یابد.

معایب P2P

  • P2P هزینه‌ها را افزایش می‌دهد، زیرا این معماری نیاز به اجزای بیشتری دارد.
  • P2P نیاز به زمان بیشتری دارد، چون باکس‌های نصب بیشتر از PON نیاز دارد بنابراین هزینه بیشتری هم لازم دارد.

مزایای PON

  • مصرف شبکه PON برای اجرا و نگهداری کمتر از P2P است. ازآنجاکه از تجهیزات اکتیو کمتری استفاده می‌کند و به کابل‌های فیبر کمتری نیاز دارند.
  • اسپلیتر فیبر نوری پسیو به منبع تغذیه نیاز ندارند، بنابراین می‌توان آن‌ها را در هر نقطه‌ای با توجه به الزامات پروژه قرارداد. به‌عبارت‌دیگر انعطاف‌پذیرتر است .
  • همانند P2P معماری پیچیده نیست، بنابراین برای توسعه زیرساخت شبکه PON ساده‌تر و سریع‌تر خواهد بود.
  • با رمزگذاری، هر اتصال PON دارای امنیت بالاتری است.
  • PON به‌صورت قابل‌توجهی دارای پهنای باند دانلود بالا و پهنای باند آپلود پایین نسبت به تکنولوژی‌های پهنای باند فعلی است. به‌عنوان‌مثال، GPON می‌تواند تا پهنای باند 2.5 گیگایت در ثانیه دانلود و پهنای باند 1 گیگایت در ثانیه از پهنای باند آپلود را که باید توسط 32 یا 64 کاربر به اشتراک گذاشته شود، عرضه کند.

معایب PON

  • پهنای باند ارائه‌شده توسط زیرساخت‌های PON محدود است، زیرا پهنای باند توسط مشترکان متعدد به اشتراک گذاشته‌شده است.
  • پهنای باند نامتقارن است. ظرفیت دانلود بسیار بیشتر از آپلود است.
  • هنگامی‌که آن را اجرا می‌کنید، به‌خصوص هنگامی‌که نیازهای پهنای باند تغییر می‌کند، ارتقا دادن یک شبکه PON سخت‌تر است.
  • از انجاییکه اسپلیتر نوری، هر دو محدودیت پهنای باند (بخصوص در آپلود) را دارا می باشد و باعث افزایش تلفات می‌شود، لذا در مقایسه با معماری P2P ، دیتای بیشتری را از دست می‌دهد.

خلاصه

محتوای فوق اطلاعات مربوط به مزایا و معایب معماری P2P و PON FTTH را نشان می‌دهد. هنگام طراحی معماری، اپراتورهای شبکه باید نقاط قوت و ضعف هر دو نوع را متعادل کنند. اگر به زیرساخت آینده نیاز دارید، بهتر است P2P را انتخاب کنید. علاوه بر این، هزینه و بهره‌وری شبکه نیز از عوامل تصمیم‌گیری هستند که کدام معماری مناسب‌تر است. درواقع، طراحی معماری ممکن است در بسیاری از شرایط دیگر بستگی به موقعیت‌ها داشته باشد. امیدوارم این مقاله برای شما مفید باشد