0
سبد خرید شما خالیست!
میتواند برای مشاهده محصولات بیشتر به صفحات زیر بروید

مقایسه بین HD-TVI، HD-SDI،AHD :

در نوشته پیش روی، شما خواننده عزیز می‌توانید مختصری با فن‌آوری جدید در دوربین‌های آنالوگ HD و تفاوت‌ها، محاسن و معایب انواع تکنولوژی آنالوگ HD آشنا شوید و در مورد شرایط و آینده بازار فروش این محصولات اطلاعاتی به دست آورید.


با محبوبیت روزافزون حسگرهای تصویر CMOS به دلیل امکانات بالاتر در ارائه تصاویر سیستم‌های نظارت تصویری آنالوگ سنتی در حال تحول عظیمی می‌باشند، تولیدکنندگان دوربین‌های امنیتی در حال ارائه راه‌حل‌های آنالوگ جدید با وضوح‌بالا HD هستند، که، HD-SDI ، HD-CVI ، HD-TVI ، و در حال حاضر HD-AHD حاصل این تحول می‌باشند. همه آن‌ها قرار است که بتوانند تصاویر با وضوح 720P/1080P و بالاتر ارائه دهند درحالی‌که انتقال ویدئویی آن در طول کابل کواکسیال سنتی انجام گیرد، دوربین‌های HD-SDI و دی وی آرهای HD-SDI به‌عنوان پیشکسوت و گران‌قیمت‌ترین تجهیزات آنالوگ HD در میان آن‌ها است، که این هزینه بالا، دلیل اصلی عدم استفاده گسترده در میان سیستم‌های نظارت آنالوگ HD است. در مقایسه با HD-SDI ، دوربین‌های بر پایه سه فنآوری دیگر بسیار رقابتی هستند.

در این مقاله بیشتر سعی خواهیم کرد به‌صورت مختصری در مورد تکنولوژی و تفاوت‌های بین سه تکنولوژی اصلی تجهیزات نظارت تصویری آنالوگ HD یعنی، HD-TVI ، HD-SDI ،AHD بحث کنیم.

این‌ها از کجا آمده‌اند؟

HD-CVI:در سال 2012، DAHUA استاندارد توسعه‌یافته دوربین مداربسته HD خود را اعلام کرد.

HD-CVI (High Definition Composite Video Interface )، فن‌آوری آنالوگ بر پایه کابل کواکسیال.

بگفته:DAHUA HD-CVI به پیشرفت‌های برای غلبه بر محدودیت‌های قبلی دوربین مداربسته سنتی آنالوگ دست‌یافته، ارائه تصاویر مگا پیکسلی حتی باوجود فواصل انتقال بیش از 500 متر با این تکنولوژی میسر شد.

HD-TVI (High Definition Transport Video Interface ) که استاندارد دیگر دوربین‌های مداربسته HD بر اساس کابل کواکسیال هست.

HD-TVI توسط تیم شرکت)TECHPOINT این شرکت در امریکا در سال 2012 ساخته‌شده است)، عرضه شد. که این تیم بیشتر از TECHWELLمی‌آید. چیپست TECHWELLو فناوری آن را به ارث برده.

ازآنجاکه 960H آنالوگ نتوانست توقعات مشتریان را برآورده نماید، دوربین مداربسته IP نیز ضعف بزرگی چون تأخیر شبکه دارد و نصب و عیب‌یابی آن پیچیده و هزینه‌بر بود. تقاضای بازار برای دوربین مداربسته آنالوگ HD بر روی کابل کواکسیال منجر به اختراع و ظهور چیپست های ویدئویی HD-TVI توسط شرکت TECHPOINT شد که تصاویر با وضوح 720Pو 1080P یعنی Full HD ارائه دهد.

برای AHD ، ازآنجایی‌که دوربین‌های IP از سال 2012 با سرعت‌بالا درحال‌توسعه و فراگیر شدن بودند و بازار دوربین‌های آنالوگ سنتی را به‌شدت تهدید می‌کردند در این فرصت کمپانی NEXTCHIP کره، چیپست آنالوگ HD خود را عرضه نمود (در اصل این فناوری متعلق به کمپانی ITE هست ولی NEXTCHIP به‌عنوان هدایت‌کننده اصلی مطرح است(، AHD (Analogue High Definition )

ویژگی‌های مشترک این 3 تکنولوژی

CVI ، TVI ، AHD چیپست های ویدئویی آنالوگ بر پایه کابل کواکسیال می‌باشند، تمام این چیپست های ویدئویی در مجموعه دوربین‌های امنیتی قرار می‌گیرند.

- همه به همان روش دوربین‌های آنالوگ سنتی نصب و راه‌اندازی می‌شوند و می‌توان تنها با تعویض دستگاه DVR و دوربین و حفظ ساختار کابل‌کشی قبلی سیستم نظارت تصویری HD را به‌روزرسانی نمود.

- در مقایسه با HD-SDI فاصله طولانی‌تر انتقال بدون افت سیگنال.

- در مقایسه با دوربین مداربسته CVI-IP ، TVI ، AHD مشکلاتی مانند تأخیر و افت سیگنال ندارند.

تفاوت محصولات این سه تکنولوژی:

در مقایسه با CVI و TVI تولیدکنندگان AHD ادعا می‌کنند: این سیستم با 960H/D1 سازگاری کامل دارد.

علاوه بر این، دوربین AHD می‌تواند به تلویزیون‌های معمولی به‌صورت مستقیم وصل و تصویر به‌درستی نمایش داده شود. درحالی‌که دوربین HD-CVI به تلویزیون متصل شود تصاویر را نشان نمی‌دهد. برای ویدئو نمایش زنده/ضبط/پخش، دوربین‌های HS-CVI نیاز به دی وی آر HD-CVI دارند. به نظر می‌رسد، سری‌های خاصی از دوربین‌های AHD از حالت خروجی 960Hپشتیبانی می‌کنند، که بسیار مناسب برای تست و نصب و راه‌اندازی با تلویزیون‌های معمولی هست. ازآنجاکه دوربین‌های AHD می‌تواند در تلویزیون‌های معمولی به‌صورت مستقیم نمایش داده شوند این سازگاری مزیت بزرگی در رقابت با HD-CVI خواهد بود.

اما این موضوع را امتحان کردیم، اگر مشتریان نیاز به استفاده از 960H روی دستگاه AHD داشته باشند، آن‌ها باید پارامترها را در چندین منو DVR تنظیم و راه‌اندازی مجدد نمایند.

در تست از دستگاه DVR4کانال AHD به نتایج جالبی رسیدیم:

یک قانون عجیب‌وغریب وجود دارد: کانال 1 و کانال 2 باید رزولوشن مشابه (یکی از 720P/960H )، کانال3 و کانال 4 نیز باید روی رزولوشن مشابه (یکی از 720P/960H ) تنظیم شوند.

این بدان معنی است که غیرممکن است اگر مشتری بخواهد: روی دستگاه DVR چهار کانالِ AHD ، یک کانال 720P و 3 کانال 960H داشته باشد و یا یک کانال 960H و 3 کانال 720P یا اول و سوم را در رزولوشن 720Pو کانال دوم و چهارم را در رزولوشن 960H قرار دهد. یعنی رزولوشن کانال‌ها دوبه‌دو باید مشابه باشند. شاید این مورد ضعف بزرگی محسوب نشود و عمل تعداد افرادی که به چنین تنظیمات خاصی احتیاج دارند کم باشد. اما مسئله مهم دیگری نیز وجود دارد که باید به آن توجه کرد. در حال حاضر نسخه (AHD 1.0 ) که از 720P پشتیبانی می‌کند وجود دارد و نسخه (AHD 2.0 ) که از 1080P پشتیبانی می‌کند در ماه‌های آینده عرضه خواهد شد.

اما AHD 2.0 سازگار با AHD 1.0 نخواهد بود، این بدان معناست AHD فعلی تنها یک محصول موقت هست، AHD واقعی نیاز به چند وقتی صبر دارد.

برخی از تولیدکنندگان، محصولات AHD خود را برای پوشش این اختلاف، به‌صورت سریال AHD-A (که نشان‌دهنده استفاده از AHD 1.0 است)، سریال AHD-B (که نشان‌دهنده استفاده از AHD-2.0 است) عرضه خواهد نمود.

درواقع، TVI هم می‌تواند با اضافه شدن یک چیپ با 960H سازگاری داشته باشد (که به DVRهای Hybrid معروف‌اند)، در این حالت فقط کافی است دوربین 960H را مستقیم به دستگاه DVR متصل نموده و بدون نیاز به تنظیم پارامترهای مختلف، تنها با یک راه‌اندازی مجدد DVR ، کار انجام خواهد شد.

بسیاری معتقدند که قیمت DVRهای TVI روزبه‌روز به 960H نزدیک خواهد شد و در پایان سال 2015 این دو قیمت مشابهی خواهند داشت و البته در این مدت به‌تدریج 960H از بازار خارج خواهد شد. بنابراین DVRهای هایبرید این‌چنینی (960H+720P/1080P ) را برآورده سازند.

برای آگاهی از وضعیت رقابت بین این سیستم‌ها، به این مقایسه توجه فرمایید: دوربین AHD یک مگا پیکسلی از راهکار OV9712+NVP2431H استفاده می‌کند، درحالی‌که دوربین HD-CVI یک مگا پیکسلی از راه‌حل PO3100K+DH9801 علاوه بر تفاوت در این دو راه‌حل، قیمت تا حد زیادی متفاوت است، OV9712+NVP2431H که ماژول دوربین AHD هست قیمتی برابر 6.5 دلار دارد، و PO3100K+DH9801 هزینه این ماژول دوربین تقریباً 10 دلار خواهد بود. CVI در سیستم نظارت تصویری HD دارای استاندارد قابل قبولی است ولی این سیستم هم هنوز در حال کامل شدن هست.

یک تولیدکننده (یعنی کمپانی( DAHUA چیپ های ویدیویی CVI را می‌سازد و به چندین کارخانه دیگر می‌فروشد درحالی‌که خودش هم بدون هیچ تغییری از همان چیپ برای محصولات خودش استفاده می‌کند و به بازار عرضه می‌کند. مثل بازی فوتبالی خواهد بود که داور مسابقه خودش بازیکن تیم هم باشد!!!

TVI و AHD چیپست های بازبشمار می‌آیند، هر تولیدکننده‌ای می‌تواند از این چیپست استفاده کند، لذا این تکنولوژی‌ها را می‌توان بیشتر بازار گرا دانست.

AHD, TVI,CVI کدام‌یک محبوب‌تر خواهد بود؟

CVI توسط DAHUA هدایت می‌شود،CVI به‌تازگی وارد بازار شده و پیش‌بینی وضعیت آینده آن دشوار است.

TVI توسط هایک ویژن هدایت می‌شود و محصولات این کمپانی تماماً با بهره‌گیری از تکنولوژی TVI ساخته می‌شود و البته تولیدکنندگان زیادی تمایل به استفاده از آن دارند، در حال حاضر بیش از 100 تولیدکننده دوربین مداربسته در جهان از این فناوری در محصولات خود بهره می‌برند.

برای AHD ، هرچند تقریباً هیچ تولیدکننده اصلی آن را هدایت نمی‌کند، ولی AHDدارای مزیت در قیمت هست. اما تمامی این تکنولوژی‌ها مشکل در بازاریابی دارند، چراکه مشتریان هنوز هم با این تکنولوژی آشنایی ندارند و تبلیغات خوبی هم در این مورد صورت نگرفته است.

کدام‌یک درنهایت موردتوجه بیشتری قرار خواهد گرفت؟

این بستگی به توانایی تولیدکنندگان این محصولات در بازاریابی دارد، اینکه کدام‌یک در بازار سریع‌تر پذیرفته شود وابستگی مستقیمی به کیفیت و قیمت دارد. TVI تکنولوژی پرفروغی خواهد بود چراکه علاوه بر تولید و توسعه توسط یک شرکت معتبر جهانی باسابقه طولانی در تولید چیپست های دستگاه‌های آنالوگ سنتی، توسط کمپانی معتبر هایک ویژن برای تولید محصولات جدیدش استفاده می‌شود. این‌ها همه نویدبخش کیفیت بالا خواهند بود.

AHD و CVI پا به‌پای هم پیش خواهند آمد و ظاهراً AHD تکامل‌یافته با داشتن برگ برنده قیمت از CVI پیش خواهد گرفت.

در حال حاضر بعضی از تولیدکنندگان تجهیزات نظارت تصویری اقدام به استفاده از هرگونه تکنولوژی TVIو AHD در محصولات خود نموده‌اند به این صورت که محصولات باکیفیت‌تر خود را با استفاده از TVI و محصولات باقیمت رقابتی خود را با AHD یا CVI به بازار عرضه می‌کنند.

مسئله مهمی که جای تأمل دارد این است که کمپانی داهوا مدعی شده TVI و AHD به‌صورت غیرمجاز به کپی‌برداری از تکنولوژی CVI در محصولات خود پرداخته‌اند و از همین روی اقدام به طرح دعوی علیه این دو شرکت در دادگاه نموده است، بخصوص نسخه دوم AHD (AHD 2.0 ) که Dahua مدعی شده کپی‌برداری کامل بوده و به همین دلیل است که هیچ اطلاعات فنی موثقی در مورد این نسخه شرکت Nextchip منتشر نساخته است. این مسائل ممکن است عرضه AHD 2.0 را به تعویق بی اندازد و یا به‌کلی جلوی انتشار آن گرفته شود (البته ظاهراً قرار است برای ابتدای سال 2015 سری‌های 2 مگا پیکسلی AHD روانه بازار شوند). این در حالی است که راه‌حل‌های 1.3MP/2.0MP تکنولوژی CVI هم‌اکنون در دسترس هست، درحالی‌که AHD حداکثر تا 1.4MP را پوشش می‌دهد. همچنین قابلیت‌های کارآمد تکنولوژی CVIهمچون انتقال صدا و فرمان زوم و فوکوس لنزهای موترایز، تنها روی همان کابل کواکسیال تصویر، تست‌شده و تطبیق‌پذیری آن تائید شده است.

با همه این اوصاف قابلیت تطبیق‌پذیری AHD با سیستم‌های آنالوگ سنتی و عرضه سری‌های تکامل‌یافته آن در آینده‌ای نزدیک و قیمت مناسب آن نوید رقابت سختی بین این سه تکنولوژی خواهد بود.

HD-SDI

HD-TVI

HD-CVI

AHD 1.0

IP Camera

خروجی آنالوگ

دارد

دارد

دارد

دارد

ندارد

NTSC/PAL

پشتیبانی می‌کند

پشتیبانی می‌کند

پشتیبانی می‌کند

پشتیبانی می‌کند

پشتیبانی نمی‌کند

وضوح تصویر

720P/1080P کیفیت عالی

720P/1080P کیفیت خوب

720P/1080P کیفیت متوسط

720P کیفیت متوسط

720P/1080P و بالاتر

960H/D1

پشتیبانی نمی‌کند

پشتیبانی نمی‌کند

پشتیبانی نمی‌کند

پشتیبانی نمی‌کند

پشتیبانی نمی‌کند

تطبیق‌پذیری با DVR های سنتی آنالوگ

ندارد

ندارد

ندارد

ندارد

ندارد

تأخیر در ارسال و دریافت

ندارد

ندارد

ندارد

ندارد

دارد

فاصله انتقال

150 متر

300 متر

500 متر

500 متر

100 متر

نصب آسان

دارد

دارد

دارد

دارد

ندارد

انتقال صدا روی کواکسیال

دارد(با استفاده از تجهیزات اضافی)

ندارد

دارد

دارد

ندارد

انتقال دیتا فرمان روی کواکسیال

دارد(با استفاده از تجهیزات اضافی)

دارد

دارد

دارد

ندارد

کمپانی سازنده

مختلف

TechPoint آمریکا

DAHUA چین

NEXTCHIP,ITE کره

مختلف


نوشته‌شده توسط: آقای کاوه منوچهریان