0
سبد خرید شما خالیست!
میتواند برای مشاهده محصولات بیشتر به صفحات زیر بروید

نحوه کابل کشی فیبرنوری در یک پالایشگاه

در این پروژه 16 زون وجود دارد که در هر زون ۴دوربین وجود دارد. قبلاً درباره نحوه زون بندی پروژه‌های CCTV روی بستر فیبر نوری توضیح داده بودیم. فاصله‌این زون‌ها از یکدیگر در حدود 200 متر می‌باشد. چون تعداد زون‌ها از 12 عدد بیشتر است درروش ستاره‌ای رینگ نمی‌توان فقط از یک رینگ استفاده کرد مگر آنکه از کابل 48 کر استفاده کنیم. اما یکی از محدودیت‌های این پروژه این است که کابل 24 کر به دلیل ارزان‌تر بودن خریداری‌شده و حتماً باید از این کابل استفاده کرد. بنابراین باید از دو رینگ مجزا استفاده کرد که دو روش وجود دارد:

روش اول: همان‌طور که در شکل اول می‌بینید دو رینگ مجزا یکی برای Z1 تا Z8 و دیگری برای Z9 تا Z16 در نظر گرفته‌شده است.

در این روش مانند پروژه شماره قبل در هر زون 2 تار کمر گیری یا Mid Span Access شده و کات می‌شود. مجدداً 2 کر به‌صورت ورود و 2 کر به‌صورت خروج در آن زون فیوژن و پیگتیل می‌گردد. 2 کر ورود به‌عنوان 2 تار اصلی و 2 کر برگشت به‌عنوان Spare می‌باشد. در صورت قطعی کابل در سمت راست (چپ)، ارتباط از سمت چپ (راست) برقرار خواهد بود. می‌توان به‌طور خلاصه گفت در زون اول تعداد پیگتیل ها 4 عدد است و تعداد تاری که به زون بعد منتقل می‌شود 24 عدد که فقط 22 تای آن خالی (Free) و قابل‌استفاده است.

در زون اول Pigtail=4 Transmission=24 Free=22 :

در زون دومPigtail=4 Transmission=24 Free=20 :

...

در زون هشتمPigtail=4 Transmission=24 Free=8 :

در نظر داشته باشید که در هر زون برای آن 4 کر یک مفصل در نظر گرفته‌ایم که یک کابل 4 کر را به آن متصل کرده و تا محل پچ باکس که روی دکل قرار دارد می‌بریم.

در هر پچ باکس هم یک سوییچ صنعتی 4 پورت IPE4600F-DSFP در نظر گرفته‌ایم که 4 دوربین تحت شبکه را ساپورت می‌کند و دارای 2 پورت SFP می‌باشد.

اما نقطه‌ضعف این طرح این است که از Z8 و Z9 تا اتاق کنترل CR1 فاصله‌ای 2 کیلومتری وجود دارد که فیبر ۲۴کر باید در آن مسیر 2 بار انداخته شود. هزینه این کابل به‌طور تقریبی14000000=7000x2000 یعنی ۱۴میلیون تومان می‌باشد. همچنین اگر هزینه کنده‌کاری و کابل‌کشی این مسیر را هم به این مبلغ اضافه کنیم حدوداً 22 میلیون تومان هزینه می‌شود.

روش دوم: این روش یک روش خلاقانه است که با اضافه کردن سوییچ کر و مدیا کانورتر و با کشیدن فقط یک رینگ بزرگ یا به‌عبارتی‌دیگر دو رینگ تودرتو کابل‌کشی را انجام داد و به هدف موردنظرمان که جلوگیری از قطعی ارتباط در صورت قطع شدن کابل است دست پیدا کرد.

همان‌طور که قبلاً هم گفتیم استفاده از رینگ ستاره‌ای به این خاطر است که اگر کابل فیبر نوری به‌طور کامل (مثلاً توسط بیل مکانیکی) قطع شد، تصویر دوربین‌ها و دیتای ما کلاً از بین نرود. و بتوان از مسیر جایگزین استفاده کرد و ارتباط را مجدداً با کمترین تغییرات آن‌هم فقط با جابه‌جایی پچکوردها در اتاق کنترل برقرار کرد!!!

با توجه به اینکه کابل ما 24 کر است، و تعداد زون‌ها 16 تاست، یک اتاق کنترل دوم هم به‌صورت فرضی در نظر گرفته‌ایم. 8 تا زون بالا و 8 تا زون پایین را با کابل 24 کر مثل روش قبل کابل‌کشی می‌کنیم. مثل‌اینکه دو رینگ وجود دارد اما این دو رینگ در اتاق CR2 به هم متصل می‌شوند و تبدیل به یک رینگ بزرگ‌تر می‌شوند.

درواقع در CR2 تجهیزاتی را قرار می‌دهیم که در صورت قطعی کابل چه در بالا و چه در پایین بتوان از مسیر دیگر رینگ را برقرار کرد و دیتا را به CR1 انتقال داد.

ابتدا طراحی کابل‌کشی را به‌اختصار توضیح می‌دهم تا اگر شکل برای شما مبهم است آن را بیشتر درک کنید. کابل 24 کر از CR1 که اتاق کنترل اصلی است شروع‌شده و وارد زون اول Z1 می‌شود. در این زون 2 کر به‌صورت کمر گیری جداشده و کات می‌شود. مجموع 4 کر داریم که 2 کر آن از کابل ورودی و 2 کر آن از کابل خروجی است . این 4 کر وارد مفصل شده و توسط یک کابل 4 کر به محل پچ باکس روی دکل وارد می‌شود. در نظر بگیرید که 2 کر باید به‌عنوان مسیر اصلی و 2 کر برگشت آن به‌عنوان) Spare زاپاس) است که در صورت قطع شدن 2 کر اصلی استفاده می‌شود.

حال وارد Z2 شویم، در Z2 فقط 22 کر قابل‌استفاده وارد می‌شود چون 2 کر آن در Z1 استفاده‌شده است و درنهایت ۲۰کر خالی خارج می‌شود. پس Free core=20 می‌باشد. در این Z2 هم 2 کر را کمر گیری می‌کنیم و کات کرده و هر 4 کر را فیوژن می‌کنیم. این کار تا آخرین زون یعنی Z8 ادامه پیدا می‌کند. اگر برای هر زون 2 کر در نظر بگیریم تا انتهای Z8، 16 کر استفاده‌شده و 8 کر آزاد و دست‌نخورده باقی می‌ماند.

در زون اول Pigtail=4 Transmission=24 Free=22 :

در زون دوم Pigtail=4 Transmission=24 Free=20 :

...

در زون هشتمPigtail=4 Transmission=24 Free=8 :

این 8 کر آزاد به‌نوعی Spare برای رینگ پایینی می‌باشد که در صورت وجود قطعی در رینگ پایینی (Z9 تا Z16) بتواند اطلاعات را انتقال دهد. همین روند دقیقه در Z9 تا Z16 هم وجود دارد. 8 کر آزاد وجود دارد که در صورت وجود قطعی در کابل بالایی، رینگ از طریق این 8 کر آزاد برقرار گردد.

در CR1 که اتاق کنترل اصلی ماست NVR در آن قرار دارد باید دیتاها وارد آن شود.

دو عدد سوییچ کر 8 پورتFS208F-DG در اتاق کنترل CR1 Switch core 1 و Switch core 2 یکی برای مسیر پایینی و یکی برای مسیر بالایی در نظر گرفته‌ایم. که از خروجی شبکه آن‌ها به NVR می‌دهیم. درصورتی‌که هیچ قطعی در مسیر به وجود نیاید هرکدام از مسیرهای بالایی و پایینی از 2 کر های اصلی خود برای انتقال دیتا استفاده می‌کنند و از طریق این سوییچ کر ها وارد NVR می‌شوند. در صورت قطعی مثلاً در حدفاصل Z1 تا Z2 در مسیر بالایی، تمامی تصاویر زون‌های Z2 تا Z8 از مسیر خارج می‌شوند. این تصاویر باید از تارهای Spare دیتای خود را به CR2 برسانند و از مسیر پایینی مجدد به CR1 وارد شوند. چگونه؟ بسیار ساده !

یک سوییچ کرFS208F-DG دیگر به نام Switch core3 در CR2 قرار داده‌ایم که تمامی زون‌های Z1 تا Z8 از طریق همان دو کر برگشتی وارد آن شده‌اند. از خروجی این سوییچ کر به یک مدیا کانورتر که پهنای باند mbps 1000/100دارد وصل می‌کنیم. درواقع می‌خواهیم دیتای این زون‌هایی که از مسیر خارج‌شده‌اند را توسط سوییچ کر جمع‌آوری کرده و توسط یک مدیا کانورتر از مسیر پایینی به اتاق CR1 برگردانیم. حال از کدام تار؟ مشخص است، از همان 8 کری که Free هستند. یک یا 2 تار ( بستگی به نوع مدیاکانورتر دارد) برای انتقال دیتای مدیا کانورتر کافی است. یک مدیای دیگر در اتاق کنترل CR1 قرارداده تا دیتای مدیا کانورترفرستنده را دریافت کرده و به NVR برساند.

اگر همین قطعی در مسیر پایینی هم به وجود بیاید Switch core4 را در CR2 قرار می‌دهیم تا از طریق 2 تارهای Spare که در هر زون در مسیر برگشت وجود دارند دیتا را دریافت کرده و روی 2 تار از 8 تار خالی که در مسیر بالایی وجود دارد به CR1 انتقال دهیم.

در CR1 تنها کاری که باید انجام دهیم این است که پچکورد ها را جا به جا کرده و دیتا را از مسیر مقابلش دریافت می‌کنیم. به همین سادگی!

در این روش اگر قیمت سوییچ کر ها را ۱۵۰۰۰۰۰تومان در نظر بگیریم و مدیا کانورترها را ۵۰۰۰۰۰تومان باشد؛ مبلغ اضافه‌شده به آن ۴میلیون تومان می‌باشد که نسبت به روش قبل ۱۸میلیون تومان صرفه‌جویی شده است.

نویسنده: تیم مهندسی شرکت سپیتام