0
سبد خرید شما خالیست!
میتواند برای مشاهده محصولات بیشتر به صفحات زیر بروید

نکاتی در مورد پورت SFP که باید بدانید

پورت SFP در سوئیچ‌های گیگابیت چیست؟

هر دستگاه مجهز به پورت سوئیچی اختصاصی است که می‌تواند در هر زمان داده را به پورت‌های دیگر منتقل کند و این انتقالات تداخلی ایجاد نمی‌کنند. پورت‌های مختلف دارای اندازه و مشخصات مختلفی هستند که از اتصال نادرست اتصال به آن‌ها جلوگیری می‌کند. در صنعت ارتباط از راه دور امروزه، پورت SFP را می‌توان در انواع دستگاه‌های شبکه، ازجمله سوئیچ‌های اترنت، روترها، کارت‌های رابط شبکه NIC، (سرورها و ...) یافت. سوئیچ‌های گیگابیت مدرن معمولاً با دو یا چند پورت SFP طراحی می‌شوند؛ بنابراین پورت SFP چیست؟ تفاوت پورت SFP با پورت RJ45 در سوئیچ‌های گیگابیت چیست؟ و چگونه می‌توان میان آن‌ها ارتباط برقرار کرد؟

پورت SFP برای استفاده با کانکتور های Small Form Factor) SFF) طراحی‌شده است و سرعت‌بالا و فشردگی فیزیکی را ارائه می‌دهد. این، سوئیچ گیگا بیتی را قادر می‌سازد تا با قرار دادن ماژول مربوطه (ماژول SFP فیبر و یا ماژول SFP مس) لینک‌های نوری یا مسی را برقرار سازد. صرف‌نظر از پورت نوری یا لینک پورت الکتریکی ، تنها تفاوت در لایه فیزیکی (رسانه) است. هنگامی‌که در این پورت، یک ماژولSFP 1G مسی قرار گیرد، برای انتقال داده باید از کابل شبکه از نوع ((Cat5e/Cat6/Cat7 استفاده شود. حال‌آنکه، وقتی در پورت SFP، ماژول 1G SFP نوری قرار گیرد، فیبر جامپر (فیبر LC) باید از اتصالات فیبر پشتیبانی کند. بنابراین، ماژول RJ45 SFP به‌طورکلی برای اتصال‌های با برد کوتاه بین یک سوئیچ تمام SFP و یک سوئیچ Edge کاملاً مسی استفاده می‌شود و ماژول فیبر SFP معمولاً برای اتصال فیبر با سرعت‌بالا در فواصل طولانی‌تر استفاده می‌شود. برای نشان دادن پورت‌های SFP روی یک سوئیچ گیگابیت ، سوئیچ کر Sepitam-FS1628F-12GQXM را به‌عنوان‌مثال در نظر بگیرید:

این دستگاه یک سوئیچ کر مدیریتی بوده که به‌عنوان سوئیچ مرکزی در دیتاسنتر با عملکرد بالا و به‌صورت Non-Blocking طراحی‌شده و جهت ارتباط با سایر اجزای شبکه و انتقال دیتا روی بستر فیبر نوری به سرور می‌باشد. این دستگاه دارای ۲۸ پورت SPF با سرعت 1000Mbps و نیز ۱۲ پورت آپلینک گیگ بوده و همچنین ۴ پورت آپلینک SPF با سرعت 10Gbps در اختیار شما قرار می‌دهد.

پورت Combo چیست؟

پورت Combo یک پورت واحد با انتهای دوگانه است - پورت RJ45 یا پورت SFP ، بنابراین از اتصالات مسی و نوری SFP پشتیبانی می‌کند. به‌عبارت‌دیگر، این‌یک درگاه ترکیبی است که می‌تواند دو نوع اتصال مختلف را پشتیبانی کند، برای مثال، ۲ پورت Combo عبارت است از ۴ پورت ۲ پورت SFP و ۲ پورت RJ45، در این صورت ما می‌توانیم از ۲ پورت SFP، یا ۲ پورت RJ45 و یا یک پورت SFP و یک پورت RJ45 آن استفاده کنیم، باید توجه داشت که از هر جفت پورت (که شامل یک پورت SFP و یک پورت RJ45 است) فقط یک پورت آن قابل‌استفاده بوده و به‌صورت هم‌زمان استفاده نمی‌شوند. به‌عبارتی‌دیگر هر پورت ترکیبی دوتایی یک رابط واحد است که انتخاب دو اتصال را برای شما فراهم می‌کند: اتصال RJ-45 برای کابل اترنت مسی و اتصال SFP برای کابل فیبر نوری. به‌عنوان‌مثال، از درگاه ترکیبی SFP استفاده می‌شود، سپس درگاه مس مربوطه به‌طور خودکار غیرفعال می‌شود و بالعکس. تصویر زیر پورت‌های Combo سوئیچ Sepitam-PS208E-DCM-at را نشان می‌دهد:

پورت SFP آپلینک چیست؟

پورت Uplink پورتی است که در آن، انتقال و دریافت داده برعکس می‌شود که برای اتصال سوئیچ داخلی با یک کابل مستقیم استاندارد به‌جای کابل crossover طراحی‌شده است؛ بنابراین، پورت Uplink می‌تواند به یک پورت معمولی دستگاه دیگر متصل شود. اتصال پورت آپلینک یک سوئیچ به پورت استاندارد سوئیچ دیگر می‌تواند به گسترش اندازه شبکه کمک کند. بیشتر سوئیچ‌های سازمانی موجود در بازار شامل ۲۴ پورت RJ45 با ۲ پورت SFP اختصاصی برای Uplink یا ۴۸ پورت مس با ۲ یا ۴ پورت Uplink SFP اختصاصی است. هر پورت اتصال‌دهنده SFP دارای دو چراغ است که فعالیت و وضعیت آن درگاه را نشان می‌دهد. همچنین این پورت‌های SFP، روی سوئیچ‌های شرکت سپیتام، با ۲ الی ۲۴ پورت گیگابیت یا فست اترنت PoE یا Non PoE، به‌صورت مدیریتی و یا غیر مدیریتی، با نرخ ۱ تا ۱۰ گیگابیت بر ثانیه، تعبیه‌شده‌اند.

پورت SFP در مقابل پورت RJ45 در سوئیچ‌ها:

علاوه بر پورت‌های SFP ، سوئیچ‌ها به‌طورکلی دارای چندین پورت RJ45 هستند. هردوی آن‌ها با Gigabit Ethernet قابل‌انتقال هستند. پس تفاوت پورت SFP در مقابل پورت RJ45 چیست؟

پورت Gigabit RJ45:

پورت RJ45 درگاه داخلی سوئیچ گیگا بیتی است که از استاندارد 1000BASE-T اترنت پیروی می‌کند. این پورت فقط از کابل‌های (Cat5e / Cat6 / Cat7) برای انتقال 1Gbit/s پشتیبانی می‌کند و فاصله آن به (330ft)100m محدود می‌شود؛ بنابراین سوئیچ 1000BASE-T با پورت RJ45 را می‌توان در مراکز داده برای تعویض سرور، شبکه‌های محلی، برای آپلینک های سوئیچ دسکتاپ و یا به‌طور مستقیم به دسکتاپ برای Broadband Application استفاده می‌شود.

برای مثال سوئیچ Sepitam-PS422G-DCDFM، یک PoE سوئیچ گیگابیت مدیریتی ساخت برند سپیتام با ۲۲ پورت 10/100/1000Base-T PoE می‌باشد، همچنین ۲ پورت آپلینک SFP و ۲ پورت آپلینک Combo (TP/SFP) در اختیار شما قرار می‌دهد، همچنین یک پورت Console برای دسترسی به قابلیت‌های مدیریتی سوئیچ بر روی آن تعبیه‌شده است.

بنابراین برای اتصال دو سوئیچ گیگابیت با استفاده از پورت RJ45، یک روش ساده وجود دارد: استفاده مستقیم یک کابل استاندارد اترنت (Cat5 / 5e / 6 / 6a)برای اتصال این دو سوئیچ.

در مقایسه با اترنت سوئیچ که فقط از پورت RJ45 استفاده می‌کند، سوئیچ‌هایی که پورت SFP دارند، از انواع بیشتری از کابل‌های ارتباطی و اتصالاتی طولانی‌تر پشتیبانی می‌کند. همچنین می‌توانند با پورت‌های 1000BASE-SX ، 1000BASE-LX / LH ، 1000BASE-ZX یا 1000BASE- BX-10D / U مبادله شود. اما برای لینک‌های بین مسافت‌های کوتاه روی یک سوئیچ گیگا بیتی، تفاوتی در استفاده از پورت SFP یا پورت RJ45 برای اتصال سوئیچ‌ها وجود ندارد. اگر در آینده نزدیک قصد اتصال سرور از طریق لینک‌های نوری را ندارید، به SFP نیازی نخواهید داشت و می‌توانید با استاندارد 1000BASE-T پروژه خود را جلو ببرید. در جدول زیر ویژگی‌های اتصال RJ45 و اتصال SFP در سوئیچ‌های گیگا بیتی لیست شده است:

نتیجه

باتوجه‌به موارد فوق، پورت SFP سوئیچ‌های گیگا بیتی را قادر می‌سازد تا به طیف گسترده‌ای از کابل‌های فیبر و اترنت متصل شوند تا قابلیت سوئیچینگ را در سراسر شبکه گسترش دهند. به‌عنوان‌مثال یک دستگاه ورودی و خروجی Hot-Pluggable، می‌تواند از ماژول RJ45 SFP و ماژول SFP فیبر پشتیبانی کند. تا این حد، پورت SFP در کاربردهای عملی انعطاف‌پذیرتر از پورت RJ45 است. علاوه بر این، پورت Combo و اتصال SFP به کاربران قدرت و انعطاف‌پذیری می‌دهد تا سوئیچ‌های خود را برای نیازهای برنامه منحصربه‌فرد خود پیکربندی کنند. سپیتام طیف گسترده‌ای از ماژول‌های SFP فیبر را ارائه می‌دهد که کاملاً با فروشندگان اصلی بازار سازگار است و همین امر ما را به برندی منحصربه‌فرد برای اجرا و راه‌حل‌های شبکه نوری تبدیل می‌کند. برای اطلاعات بیشتر، لطفاً به سایت www.Sepitam.com مراجعه کنید یا با شماره تلفن‌های موجود در قسمت تماس با ما، با ما در ارتباط باشید.