0
سبد خرید شما خالیست!
میتواند برای مشاهده محصولات بیشتر به صفحات زیر بروید

پروتکل جلوگیری از حلقه در شبکه

پروتکل (Spanning Tree Protocol) STP ،وظیفه مدیریت لینک‌ها را جهت فراهم آوردن Redundancy برای افزایش قابلیت پایداری (Reliability) در شبکه و همچنین جلوگیری از ایجاد حلقه (Loop) لایه دو بر عهده دارد. وجود Loop در شبکه باعث کاهش کارایی و درنهایت ازکارافتادن و Down شدن شبکه می‌گردد. دلایلی که باعث به‌وجودآمدن حلقه در شبکه و Down شدن آن می‌شود، وجود چند مسیر فعال بین دونقطهٔ کاری است، لذا برای عملکرد درست شبکه، فقط باید یک مسیر فعال بین دو ایستگاه کاری وجود داشته باشد. از طرف دیگر نبود لینک‌های اضافه باعث کاهش پایداری شبکه گردیده و در صورت قطع شدن یک لینک، ممکن است نیمی از شبکه از کار بیفتد. به همین دلیل است که برای افزایش قابلیت پایداری (Reliability) شبکه، اقدام به راه‌اندازی چند مسیر بین سوئیچ‌ها نموده تا امکان کارکرد صحیح شبکه در صورت قطع یک یا چند نقطه از شبکه فراهم آید. برای بهره‌گیری از این قابلیت باید سوئیچ‌ها از این پروتکل پشتیبانی کنند.

پروتکل STP دارای چندین نسخه است که تفاوت آن‌ها در سرعت عمل و استفاده از منابع شبکه است. به صورتی که پروتکل STP حدود ۱۵ تا ۳۰ ثانیه زمان نیاز دارد که درصدد رفع مشکل در شبکه برآید. اما این ضعف در نسخه‌های بعدی پروتکل RSTP (Rapid Spanning Tree Protocol) تا حدودی رفع شده و شبکه بازمان خرابی کمتری مواجه شده و از درصد منابع CPU کمتری به نسبت به STP استفاده می‌کند. اما با بالا رفتن تعدادVlanهادر شبکه، کارایی (Performance) آن کاهش چشمگیری پیدا می‌کرد، ازاین‌رو برای رفع این مشکل نیاز به یک استاندارد جدیدی دیده شد. به همین دلیل پروتکل MSTP (Protocol Multiple Spanning Tree) طرح و برنامه‌ریزی‌شده است. این پروتکل با حل مشکل فوق و داشتن ویژگی یکپارچه‌سازی و MAP کردن متناظر کردن ضمن افزایش کارایی شبکه و استفاده کمتر از منابع شبکه، باعث افزایش قابلیت پایداری (Reliability) و کاهش زمان خرابی به زیر ۱۳ میلی‌ثانیه گردید.

 لطفاً مقاله "تفاوت میان سوئیچ شبکه، هاب شبکه و روتر" را مطالعه بفرمایید.

سوئیچ Sepitam-PI608G-QFDGM با بهره‌گیری از آخرین نسخهٔ این پروتکل ERPS MSTP (ITU-T G.8032) مخفف کلمات (Ethernet Ring Protection Switching) این اطمینان را می‌دهد که هیچ حلقه‌ای برای ترافیک اترنت ایجاد نشود. باتوجه‌به شکل زیر، نوع طراحی که با این سوئیچ صنعتی مدیریتی انجام‌شده به‌صورت Ring تودرتو است و اگر قطعی به وجود بیاید، حتی در سه‌نقطه مختلف به‌هیچ‌عنوان دیتای شبکه با اختلال مواجه نمی‌گردد.

این سوئیچ با بهره‌گیری از چهار پورت SFP ، قابلیت پشتیبانی از دو Ring (یکی به رنگ زرد و دیگری به رنگ طوسی) را داشته و همچنین باتوجه‌به داشتن زمان بین دو خرابی (MTBF) بالای ۵۰۰ هزار ساعت، تضمین می‌دهد که حتی درزمانی که یک تا سه‌نقطه از شبکه به هر دلیلی خراب و قطع شود، ضمن به صدا درآوردن آلارم و ایجاد گزارش، برقراری ارتباط از نقطه های دیگر میسر و ارتباط تا زمان زیر ۲۰ میلی‌ثانیه، سریعاً احیا شود.