0
سبد خرید شما خالیست!
میتواند برای مشاهده محصولات بیشتر به صفحات زیر بروید

پروژه انتقال تلفن شهری در دانشگاه تربیت مدرس

در پارک علم و فناوری تربیت‌مدرس به علت کمبود زیرساخت، انتقال و تخصیص خطوط شهری به شرکت‌های زیرخط را با مشکل جدی مواجه کرده است. ازاین‌رو مدیران مجموعه درصدد رفع این مشکل برآمدند و چاره را در افزایش زیرساخت مجموعه با استفاده از کابل نوری دیدند. اما درواقع فیبر نوری چه مزیتی به نسبت کابل مسی دارد؟

فیبر نوری یا کابل مسی؟

با اختراع فیبر نوری تحولی عظیم در دنیای تبادل داده رخ داد. فیبر نوری یکی از محیط‌های انتقال داده با سرعت بسیار بالا است. امروزه از فیبر نوری در موارد متفاوتی نظیر شبکه‌های تلفن شهری، بین‌شهری، شبکه‌های کامپیوتری و اینترنت استفاده به عمل می‌آید. فیبر نوری رشته‌ای از تارهای شیشه‌ای بوده که هر یک از تارها توانایی انتقال داده در حجم بالا را دارا است.

مزیت‌های فیبر نوری به کابل مسی:

  1. ارزان‌تر بودن نسبت به کابل مسی
  2. پهنای باند بسیار بالا
  3. فاصله بیشتر و تضعیف کمتر
  4. عدم تداخل الکترومغناطیس و تأثیرپذیری از میدان‌های الکترومغناطیسی اطراف کابل
  5. طول عمر بالا
  6. ایمنی و قابلیت اطمینان
  7. آینده‌نگری و ...

در این پروژه باتوجه ‌به مزایای ذکرشده در بالا، فیبر را به‌عنوان بستر انتقال شناخته و در ادامه به مقایسه کامل‌تر این دو روش می‌پردازیم.

 لطفاً مقاله "پروژه شبکه و دوربین مداربسته پارک علم و فناوری" را مطالعه بفرمایید.

باتوجه ‌به شکل زیر و طبق طراحی از پیش انجام‌شده، خطوط تلفن شهری را باید از مرکز تلفن دانشکده با استفاده از مبدل‌های شرکت سپیتام به شماره فنی Sepitam-30P2FE-T/R به ساختمان پویش انتقال دهیم.

همان‌طور که از دیاگرام مشخص است و با مذاکرات انجام‌شده با کارفرما و درنظرگرفتن تمهیدات لازم برای اضافه شدن احتمالی سیگنال‌ها در آینده و بالابردن قابلیت انعطاف‌پذیری در طراحی سیستم، ترجیح دادیم از کابل ۱۲ کر استفاده کنیم در این روش کابل ۱۲ کر در هر دو مرکز مخابرات دانشگاه وارد، در آنجا فیوژن و سپس وارد پچ پنل می‌شود. فاصله بین دو مرکز به‌طور حدودی 1KM و برای هر یک از مراکز مخابرات ۵۰ متر کابل اضافه برای جابه‌جایی راحت‌تر در آینده در نظر گرفته می‌شود. درنتیجه متراژ نهایی کابل نوری ما برابر است با 1000+50+50=1100m

در این روش فقط با اضافه کردن مبدل فیبر به تلفن قادر به دریافت سیگنال در مرکز مخابرات ساختمان پویش هستیم. در این روش از ارسال علاوه بر سیگنال تلفن، می‌توان سیگنال اترنت را نیز بر روی موج نوری کوپل نمود. مزیت اصلی این نوع از انتقال ایزوله بودن تارهای فیبر نوری از یکدیگر است به‌نحوی‌که در هر یک از تارهای فیبر نوری می‌توان دیتا و داده متفاوت از دیگر کرها ارسال و دریافت نمود. این مزیت امنیت فیبر نوری را به‌شدت افزایش داده و داده‌ها از یکدیگر تأثیر نمی‌پذیرند.

در این روش فقط با اضافه کردن مبدل فیبر به تلفن قادر به دریافت سیگنال در مرکز مخابرات ساختمان پویش هستیم. در این روش از ارسال علاوه بر سیگنال تلفن، می‌توان سیگنال اترنت را نیز بر روی موج نوری کوپل نمود. مزیت اصلی این نوع از انتقال ایزوله بودن تارهای فیبر نوری از یکدیگر است به‌نحوی‌که در هر یک از تارهای فیبر نوری می‌توان دیتا و داده متفاوت از دیگر کرها ارسال و دریافت نمود. این مزیت امنیت فیبر نوری را به‌شدت افزایش داده و داده‌ها از یکدیگر تأثیر نمی‌پذیرند.

مهم‌ترین مزیت این روش در حال حاضر این است که به دلیل کمبود اعتبار مالی پارک علم و فناوری، می‌توان انتقال تلفن را به‌صورت فازبندی شده اجرا کرد. به‌این‌ترتیب که در فاز اول ۳۰ خط تلفن را توسط مبدل فیبر نوری ۳۰ کاناله انتقال داد و در فازهای بعدی باتوجه ‌به افزایش درخواست خطوط تلفن، تعداد این دستگاه‌ها را افزایش داد. افزایش دادن این دستگاه‌ها نیاز به هیچ کار اجرایی پیچیده‌ای ندارد و در کمتر از چند دقیقه انجام خواهد شد.

روش دوم کابل مسی:

در روش انتقال با کابل مسی به علت عدم وجود کابل ۳۰۰ زوج در بازار مجبور به استفاده از ۳ کابل ۱۰۰ زوج می‌شویم که باتوجه ‌به اینکه باید برای هریک از طرفین کابل ۵۰ متر اضافه در نظر گرفته شود، متراژ کابل برابر است با 3*(۱۱۰۰)= 3300m یعنی برای انتقال ۳۰۰ خط تلفن نیاز به سه کابل ۱۱۰۰ متری ۱۰۰ زوج داریم که درنهایت ۳۳۰۰ متر کابل ۱۰۰ زوج مصرف می‌شود.

باید توجه نمود که کلاف کابل‌های مسی نهایتاً ۱۰۰۰ متر بوده و برای هر یک از کابل‌ها نیاز به یک مفصل ۱۰۰ زوج جهت اتصال ۱۰۰ متر باقی‌مانده است. در این روش از انتقال چون بستر ما کابل مسی بوده هیچ‌گونه مصونیتی در برابر امواج الکترومغناطیس نداشته و ممکن است سیگنال انتقالی ما را دچار اعوجاج و تداخل نماید. همچنین تعمیر و نگهداری خطوط مسی در برابر کابل فیبر نوری دشوارتر بوده و در آینده نیز برای افزایش خطوط شهری نیاز به کابل‌کشی مجدد وجود خواهد داشت.

همچنین باید توجه نمود به دلیل اینکه زیرساخت کابل مسی برای کاهش هزینه باید یک‌باره انجام بپذیرد لذا کل کابل ۳۳۰۰ متر باید خریداری‌شده و دفن شود که باتوجه ‌به قیمت بالای این کابل و کمبود بودجه در حال حاضر مسلماً این کار منطقی نخواهد بود.

نتیجه:

باتوجه ‌به مقایسه این دو روش ازنظر کیفیت، پهنای باند و نگهداری و تعمیرات آسان‌تر و باتوجه ‌به موضوع مهم کمبود اعتبار تخصیص‌داده‌شده به مجموعه پارک علم و فناوری، بهترین روش در حال حاضر انتقال ۳۰ خط تلفن از طریق فیبر نوری در فاز اول است. بدیهی است در فازهای بعدی می‌توان با افزایش درخواست خطوط تلفن، دستگاه‌های بیشتری را به این سیستم اضافه نمود و تا ۳۰۰ خط تلفن و یا حتی بیشتر را از طریق این کابل ۱۲ کر انتقال داد.

نکته: توجه داشته باشید متراژ در نظر گرفته‌شده به‌صورت حدودی است.

مقایسه قیمتی این دو روش را در این جدول می‌توانید ملاحظه فرمایید:

روش اول:

روش دوم: