0
سبد خرید شما خالیست!
میتواند برای مشاهده محصولات بیشتر به صفحات زیر بروید

چگونه می توان ضریب و سطح اسپلیتینگ شبکه FTTH خود را طراحی کرد؟

در شبکه نوری پسیو (PON) , اسپلیترهای نوری در فیبر به خانه (FTTH) نقش مهمی ایفا می‌کنند به‌این‌ترتیب که یک اسپلیتراجازه می‌دهد یک سیگنال از شبکه PON میان تعداد زیادی مشترکین تقسیم شود. اسپلیترهای نوری در هر شبکه نوری PON بین (OLT) و (ONTs)، نصب می‌شود. معمولاً در هنگام استفاده از فیبر به شبکه نوری پسیو ، ما با برخی از مشکلات طراحی دسترسی فیزیکی شبکه روبرو هستیم. این مقاله ممکن است به شما در حل مشکلات اسپلیتینگ یا همان تقسیم‌بندی و نسبت‌های آن کمک کند.

اسپیلیتر نوری را انتخاب کنید: اسپیلیتر PLC یا اسپیلیتر FBT ؟

قبل از شروع بحث در مورد نسبت تقسیم‌کننده، انتخاب نوع مناسب اسپلیتر نوری برای شبکه FTTH ضروری می‌باشد. دو نوع تقسیم‌کننده نوری در FTTH ما وجود دارد- اسپیلیتر PLC و اسپیلیتر FBT. در اینجا ما این دوتا اسپیلیتر را مقایسه می‌کنیم:

در جدول بالا مشاهده می‌شود که، با رشد سریع FTTH در سراسر جهان، نیاز به اسپلیترهای بزرگ‌تر ( و غیره1×64, 1×32) در شبکه‌ها برای خدمت‌رسانی بهتر به مشترکین روزبه‌روز بیشتر می‌شود.

ازآنجاکه اسپیلیتر PLC بسیار دقیق بوده و قابلیت تقسیم با کمترین Loss را دارد، اسپلیتر PLC یک‌راه‌حل بهتر در FTTH امروزی نسبت به FBT هستند.

طراحی اسپلیتر شبکه FTTH

PON زیرساخت فیبر نوری یک شبکه FTTH است. اولین تصمیم مهم برای معماری شبکه PON قرار دادن اسپلیتر های نوری می‌باشد. اسپلیتر PON ممکن است با اسپلیتر متمرکز (یک سطح) یا اسپلیتر) cascade دو سطح یا بیشتر( به دست آید. رویکرد متمرکز به‌طورمعمول با یک اسپلیتر 1 × 32 واقع در یک هاب توزیع فیبر (FDH) استفاده می‌شود. اسپلیتر به‌طور مستقیم از یک فیبر واحد به OLT در دفتر مرکزی متصل می‌شود. در طرف دیگر اسپلیتر فیبر نوری، 32 کر را به 32 خانه مشتری منتقل می‌کند، جایی که آن را به یک ONT وصل می‌کند.

عملکرد cascaded در محوطه خارجی به این صورت است که می‌تواند از یک دستگاه اسپلیتر 1*4 استفاده کند. که به‌طور مستقیم به یک پورت OLT در اتاق مرکزی متصل است. هرکدام از چهار کر که OLT را در اختیاردارند، به دسترسی نهایی متصل می‌شود که دارای اسپلیتر 8*1 می‌باشد. در این سناریو نیز مجموع 32 کر (8*4) به 32 خانه می‌رسد. ممکن است دارای بیش از دو اسپلیتر در یک Cascaded باشد، و نسبت کلی تقسیم ممکن است متفاوت باشد.

4×4×4 = 46×1, 8×4 = 32×1, 4×4=1x16

عموماً طراحی متمرکز، انعطاف‌پذیری بیشتری دارد، هزینه عملیاتی کمتر و دسترسی ساده‌تر برای تکنسین نصب فراهم می‌کند. اما طراحی Cascaded می‌تواند بازگشت سرمایه‌گذاری سریع‌تر با هزینه‌های اولیه و مقدار فیبر کمترتر انجام شود.

به‌طورمعمول، راه‌حل متمرکز کردن اسپلیتر در مناطق شهری و یا مرکز شهر شلوغ ، به‌منظور کاهش هزینه تعمیرات و آسان نگه‌داشتن تعمیرات نودهای ODN مورداستفاده قرار می‌گیرد. از سوی دیگر، به‌طور گسترده‌ای راه‌حل اسپلیترCascaded دوسطحی و چند سطحی در مکان‌های روستایی و محدود برای صرفه‌جویی در منابع و هزینه‌ها مورداستفاده قرار می‌گیرد.

طراحی تقسیم‌کننده شبکه FTTH

شایع‌ترین اسپلیتر نوری که در یک سیستم PON مستقرشده است یک اسپلیتر باقدرت یکنواخت با نسبت تقسیم N:1 یا N:2 (N=2~64)می‌باشد، جایی که N تعداد پورت خروجی است. قدرت ورودی نوری در تمامی پورت‌های خروجی یکنواخت توزیع می‌شود. نسبت‌های مختلف اسپلیتر ممکن است در شبکه‌های شما متفاوت باشد.

چگونه نسبت اسپلیتر خود را طراحی کنیم؟ با توجه به قسمت فوق که ذکرشده ، اگر شما اسپلیتر متمرکز را انتخاب کنید، ممکن است لازم باشد از اسپلیتر 1*32 یا 1* 64 استفاده کنید. بااین‌حال، اگر شما راه‌حل اسپلیتر Cascaded را انتخاب کردید، ممکن است اسپلیتر 1*4 یا 1*8 بیشتر استفاده شود. علاوه بر این، بر اساس تجربه EPON/GPON ما، هنگامی‌که نسبت تقسیم 32:1 است، شبکه فعلی شما می‌تواند سیگنال فیبر نوری واجد شرایط را در 20 کیلومتر دریافت کند. اگر فاصله شما بین OLT و ONT کوچک است، مانند 5 کیلومتر، شما همچنین می‌توانید حدود 1:64 را در نظر بگیرید.

خلاصه

زمانی که می‌خواهیم سطح اسپلیتر شبکه FTTH را طراحی کنیم، در حقیقت، اسپلیتر متمرکز کننده و اسپلیتر Cascaded هر دو دارای مزایا و معایب خاص خود می‌باشند. ما باید با توجه به این شرایط خاص هر پروژه، سطح تقسیم مناسب برای شبکه خود را انتخاب کنیم.

پس برای طراحی نسبت اسپلیتر در یک پروژه، برای اطمینان از انتقال سیگنال قابل‌اعتماد در طولانی‌ترین فاصله انتقال باید از نسبت تقسیم‌کننده پایین استفاده شود.