0
سبد خرید شما خالیست!
میتواند برای مشاهده محصولات بیشتر به صفحات زیر بروید

کاربردهای فیبر نوری

گسترش ارتباطات و راحتی انتقال اطلاعات از طریق سیستم‌های انتقال و مخابرات فیبر نوری یکی از پراهمیت‌ترین موارد موردبحث در جهان امروز است. سرعت دقت و تسهیل از مهم‌ترین ویژگی‌های مخابرات فیبر نوری می‌باشد.علاوه بر این فیبر نوری در جهان امروز کاربردهای دیگری نیز دارد که باعث شده است به‌عنوان یک فناوری رو به رشد موردتوجه قرار بگیرد. ازجمله این کاربردهای می‌توان به موارد زیر اشاره نمود:

کاربرد در حسگرها:

استفاده از حسگرهای فیبر نوری برای اندازه‌گیری کمیت‌های فیزیکی مانند جریان الکتریکی، میدان مغناطیسی، فشار، حرارت،

جابجایی، آلودگی آب‌های دریا، سطح مایعات، تشعشعات پرتوهای گاما و ایکس در سال‌های اخیر شروع‌شده است. در این نوع حسگرها، از فیبر نوری به‌عنوان عنصر اصلی حسگر بهره‌گیری می‌شود بدین ترتیب که ویژگی‌های فیبر تحت میدان کمیت مورداندازه‌گیری تغییریافته و با اندازه شدت کمیت تأثیرپذیر می‌شود.

کاربردهای نظامی:

فیبر نوری کاربردهای بی‌شماری در صنایع دفاع دارد که از آن جمله می‌توان برقراری ارتباط و کنترل با آنتن رادار، کنترل و

هدایت موشک‌ها، ارتباط زیردریایی‌ها (هیدروفون) را نام برد.

کاربردهای پزشکی:

فیبر نوری در تشخیص بیماری‌ها و آزمایش‌های گوناگون در پزشکی کاربرد فراوان دارد که از آن جمله می‌توان دُزیمتری

غدد سرطانی، شناسایی نارسایی‌های داخلی بدن، جراحی لیزری، استفاده در دندانپزشکی و اندازه‌گیری مایعات و خون نام برد.

 لطفاً مقاله "فیبر تا منزل" را مطالعه بفرمایید.

کاربرد فیبر نوری درروشنائی:

ازجمله کاربردهای فیبر نوری که در اواخر قرن بیستم به‌عنوان یک فناوری روشنایی متداول شده و در چند سال قرن اخیر توسعه و رشد فراوانی پیداکرده است کاربرد آن در سیستم‌های روشنایی است. در این فناوری نور از منبع نوری که می‌تواند نور مصنوعی (نور لامپ‌های الکتریکی) و یا نور طبیعی (نور خورشید)باشد وارد فیبر نوری شده وازاین طریق به محل مصرف منتقل می‌شود.به‌این‌ترتیب نور به هر نقطه‌ای که در جهت تابش مستقیم آن نمی‌باشد منتقل می‌شود .امتیاز این نور که موجبات رشد سریع به‌کارگیری وتوجه

زیاد به این فناوری شده است این است که فاقد الکتریسیته گرما و تشعشعات خطرناک ماورائ بنفش

بوده (نور خالص وبی خطر)و دیگر اینکه با این فناوری می‌شود نور روز (بدون گرما واشعه های ماورائ بنفش)راهم به داخل ساختمان‌ها و نقاط غیرقابل دسترسی به نور خورشید منتقل کرد.

برای اطلاعات بیشتر در مورد فیبرهای نوری وکاربردآن در سیستم‌های روشنایی به سایت انجمن فیبر نوری به آدرس www.thefoa.org/tech ونیز کتاب: fiber optic lighting a guide for specifiers نوشته Russel L Deveau مراجعه کنید.